Regisztráció és bejelentkezés

Közösségi közlekedés fővárosi irányítási rendszereinek (DIR, AVM és FUTAR) összehasonlító értékelése

A közel húsz éves AVM és tizennégy éves DIR rendszereket váltja le a közeljövőben a BKV Zrt.-nél a FUTÁR forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer. A Diszpécser Irányító Rendszerrel és az Automatikus Vonali Megfigyelő rendszerrel ellentétben a FUTÁR minden BKV által üzemeltetett felszíni járműbe belekerül. Megszűnik az analóg rádiózás, valamint a teljesítmény elszámolási rendszer is GPS adatok alapján fog működni. Centralizált diszpécserközpontból akár beavatkozás nélkül is képes lesz a FUTÁR multimodális utastájékoztatásra. Mindemellett a hazai közösségi közlekedési piacon már régóta léteznek más GPS alapú forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszerek, melyek közül piacvezető a HC Linear kft. megoldása. Nemzetközi viszonylatban a párizsi közösségi közlekedési vállalat RATP SIEL rendszere hasonló a FUTÁR- hoz, melyet a világ hatodik legnagyobb közlekedési vállalata immáron tíz éve üzemeltet. Kutatásom során online önkitöltős kérdőívvel mértem fel a nem reprezentatív mintám közösségi közlekedési szokásait és fizetési attitűdjeit, valamint viselkedési preferenciáit bizonyos szituációkban. Felmérésem szerint a megkérdezettek megfelelő színvonalú utastájékoztatás megléte révén hajlamosabbak lennének az álltaluk jogosnak vélt vonaljegy áraknál magasabb összeget is fizetni közösségi közlekedési szolgáltatásért.

szerző

  • Szőcs Szilárd
    műszaki menedzser
    mesterszak

konzulens

  • Dr. Debreczeni Gábor
    egyetemi docens, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék