Regisztráció és bejelentkezés

Optimális menetirányítás: stratégiák és implementálhatóság vizsgálata a FUTÁR projektben

Szerző: Radics Miklós

BSc, 5. évfolyam

mikiradics@gmail.com

Konzulens: Dr. Tettamanti Tamás

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Közlekedés és Járműirányítási Tanszék

tettamanti@mail.bme.hu

A FUTÁR (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) projekt a BKK jelenleg futó nagyberuházása, mely a budapesti közösségi közlekedés átfogó fejlesztése érdekében valósul meg. A jelenleg működő elavult és egymástól függetlenül működő AVM és DIR rendszert egy új integrált váltja fel, melynek alapja a műholdas járműkövetés, ami valós idejű helymeghatározást, így állandó menetrendszerűség vizsgálatot tesz lehetővé.

A projekt keretein belül minden felszíni járműbe korszerű, érintőképernyős fedélzeti berendezést szerelnek, mely a járművezető számára szükséges információkat jelenít meg. Új rádiós rendszer kerül kialakításra, így a szerelt járművek mindegyikével beszédkapcsolat létesíthető. A Szabó Ervin téri diszpécserteremben modern munkaállomások létesülnek, melyeken egy új forgalomirányítási szoftvert használhatnak a diszpécserek. Az utastájékoztatás korszerűsítését a kiemelt megállókban elhelyezett, a várható járműérkezést mutató kijelzők, illetve az új SMS- és WEB alapú utastájékoztatási rendszer hívatott biztosítani. Azokban a csomópontokban, ahol indokolt a beavatkozás, ott a közösségi közlekedési járművek előnybiztosítása is megvalósul a gördülékeny forgalom lebonyolódás érdekében.

A projekt nagymértékben emelheti a budapesti közösségi közlekedés színvonalát, mely nagyobb utaselégedettséghez, végső soron magasabb utasszámhoz vezet.

A diszpécserek munkájának egyszerűsítése érdekében, szükség esetén automatizált vonali irányításról, az egyenletes követési időközök biztosításáról is gondoskodik a szoftver. A rendszer esetleges továbbfejlesztési lehetőségeit vizsgálva a célom egy előzetes, statikus menetrend nélkül üzemelő, valós idejű vonali szabályzó rendszer alapjainak a lefektetése, a működéshez szükséges körülmények vizsgálata, a kiszolgáló adatok meghatározása. Egy, a fenti elvek alapján működő rendszer mindig az aktuális forgalmi szituációnak és utasigénynek megfelelő szolgáltatást tudna nyújtani, így tovább emelve a szolgáltatás színvonalát, esetlegesen optimalizálva az üzemeltetés körülményeit.

szerző

  • Radics Miklós
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Tettamanti Tamás
    egyetemi adjunktus, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék