Regisztráció és bejelentkezés

Marketing a közlekedésben – a közösségi közlekedés népszerűsítése és az egyéni közlekedésről való áttérés támogatása marketingeszközökkel

A környezeti erőforrások megóvása, a fenntartható fejlődés biztosítása napjaink egyik legtöbbet tárgyalt témája. Nem is csoda, hiszen a természet egyre több figyelmeztetést ad arra vonatkozóan, hogy nem figyelünk rá eléggé. A túlfogyasztás az élet minden terén megjelenik, többek közt a közlekedésben is. A közösségi közlekedésnek van ugyan – az egyéni közlekedéshez hasonlóan – negatív hatása a környezetre, de sok szempontból (mint például az egy főre jutó káros anyag kibocsátás) jóval hatékonyabb közlekedési forma. Így válhat kiváltképp fontossá a közösségi közlekedés népszerűsítése. Az üzemanyagárak növekedésével, a személyautók megadóztatásával (regisztrációs adó, cégautó adó) az utazók közül már most többen választják a közösségi közlekedést, ez a folyamat azonban meggyorsítható egy megfelelő marketingstratégiával. Európa szerte számos autómentességet népszerűsítő program jött létre az egyéni közlekedés visszaszorítása, a közösségi közlekedés és alternatív közlekedési módok (kerékpáros közlekedés) támogatása érdekében.

TDK dolgozatom első felében ezeket a programokat vizsgálom meg marketing szempontból. Azon kérdésekre keresem a válaszokat, hogy milyen célcsoportokat céloznak meg ezek a kezdeményezések, kiket érnek el ténylegesen, illetve milyen marketingcsatornákat milyen eredményesen használnak a szervezők. Természetesen a tömegközlekedés preferálása csak egy jól kiépített közlekedési rendszerrel együtt lehetséges, ahol az utasoknak tényleg megéri ezt választani. Ezzel kapcsolatban érintőlegesen kitérek az egyéni közlekedés és a közösségi közlekedés előnyeire és hátrányaira is.

A dolgozat második része a vizsgált programok tanulságai alapján ajánlásokat, javaslatokat fogalmaz meg a közösségi közlekedés további népszerűsítése érdekében. Ezen javaslatok kitérnek új programlehetőségekre, új csatornákon való hirdetésére, valamint új eszközök igénybevételére is. Itt fejtem ki azt is, hogy ezen programok milyen befektetések bevonásával vál(ná)nak lehetővé.

Úgy gondolom a közlekedésnek legalább annyira szüksége van a marketing támogató eszközeire, mint bármelyik másik szolgáltatásnak, így ezek vizsgálata és a lehetőségek kiaknázása elengedhetetlen egy valóban jól működő és kihasznált közlekedési rendszer elérése érdekében.

szerző

  • Budai Renáta
    műszaki menedzser
    mesterszak

konzulens

  • Kózel Miklós
    tanársegéd, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

III. helyezett