Regisztráció és bejelentkezés

Légiforgalmi irányítási funkciók automatizálási szempontú minősítő eljárása

A jelenlegi előrejelzések szerint a légiközlekedés iránti kereslet és ezzel együtt a légiforgalom jelentős növekedése várható a következő években. A növekvő forgalom kezelése a légiforgalmi irányító szolgálatok számára is kihívást jelent, elsősorban azért, mert a légiforgalmi irányítás jelentős mértékben emberi alapú, a tényleges irányítást légiforgalmi irányító vagy irányító páros végzi. Annak érdekében, hogy a növekvő forgalmat is hatékonyan és biztonságosan tudják kezelni, szükség van fejlesztésekre, és ebbe beletartozhat néhány irányítói funkció vagy részfunkció automatizálása is.

A dolgozatban a légiforgalmi irányítás automatizálási lehetőségeit a jelenlegi irányítási struktúrára alapozva vizsgálom. Azért célszerű így vizsgálni az automatizálási lehetőségeket, mert már rendelkezésre áll egy korszerű műszaki infrastruktúra (légtérfelderítő rendszerek, légiközlekedési informatikai rendszerek stb.), amely rejt magában olyan lehetőségeket, amelyekkel növelni lehet a mostani légiforgalmi irányítás automatizáltsági szintjét. Az automatizált funkciók terjedelme növelésének elsődleges célja a légiforgalmi irányítók munkaterhelésének csökkentése, illetve a légiközlekedés biztonságának növelése.

Kutatómunkám célja, hogy minősítő eljárást adjak a légiforgalmi irányítási funkciók automatizálhatóságára: a módszer segítségével könnyen megítélhetővé válik, hogy két, tetszőleges légiforgalmi irányítási funkció közül melyik automatizálása részesíthető előnyben. A módszer egyik részben az emberi információfeldolgozás kategorizálásán alapszik, mert ez közvetlenül kapcsolható a funkció specifikálhatóságához, ez utóbbi pedig a hatékony és biztonságos megvalósítás alapja. A módszer másik részben a funkció biztonságkritikusságát, mint mérőszámot használja minősítésként.

Munkám a légiforgalmi irányítás távolkörzeti irányítási rétegét helyezi előtérbe; az irányítópáros tevékenységének automatizálási minősítéséhez modelleztem az irányítási folyamatot egy szektorban; a modellezési tevékenység eredményeképpen tevékenységi folyamatábrákat alkottam. A folyamatábrán megjelenő irányítói tevékenységek minősítéséhez besorolási rendszert hoztam létre. Dolgozatom példákat is mutat a módszer alkalmazására.

szerző

  • Póta Bence
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulensek

  • Dr. Szabó Géza
    egyetemi docens, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Lövétei István
    tanársegéd, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

Jutalom