Kordonalapú és a távolságalapú útdíjfizetési rendszer budapesti kialakításának összehasonlítása
A városi közlekedési menedzsment egyik hatékony és ma már számos helyen alkalmazott eszköze a torlódási díj. Aktualitása számunkra is van, hiszen Budapesten régóta folyik a vita a „dugódíj” lehetséges bevezetéséről. A bevezetéshez kapcsolódó vizsgálatok során szinte kizárólag a kordonátlépéshez kötött díjfizetési rendszert vizsgálták részletesebben, holott más díjstruktúrák is hatékonyan elősegíthetnék a kitűzött célok elérését. Munkám fő célja, hogy rámutassak, hogy a különböző rendszerek eltérő működésükből fakadóan mennyire más eredményeket hozhatnak a mobilitási szokások megváltoztatásában.
Dolgozatomban röviden áttekintést adok a torlódási díjak gazdasági hátteréről és a kialakítás lehetőségeiről, majd a kordon rendszerű és a távolságarányos díjfizetés által elérhető eredményeket hasonlítom össze egy egyszerűsített budapesti hálózat esetére. Az egyes eseteket nemzetközi szakirodalomból vett módszerek segítségével modellezem, a kapott eredményeket értelmezem és magyarázom, a dolgozatot végül a konklúziók levonásával és a továbbfejlesztési lehetőségek ismertetésével zárom.
szerző
-
Tóth Tamás
közlekedésmérnöki
nappali
konzulens
-
Dr. Török Ádám
egyetemi docens, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék