Regisztráció és bejelentkezés

A fővárosi és elővárosi egységes, zónás tarifarendszer megvalósításának vizsgálata

A dolgozat témája a régóta napirenden lévő, tervezés alatt álló egységes, zónás tarifarendszer megvalósításának vizsgálata. Az anyagban az évek során elkészült koncepcionális szintű változatok bemutatását, összehasonlítását végzem el, Kesselring eljárással, valamint konkrét forgalmi modellen keresztül, a leghatékonyabb megoldást alkalmazom egy valós közösségi közlekedési viszonylatra, vizsgálva annak lehetséges hatásait.

Közel egy évtizede annak, hogy megjelentek az első szakmai anyagok arra vonatkozóan, hogy szükség van egy új, egységes tarifarendszer létrehozására. A fővárosi és elővárosi jegyrendszert átalakító új struktúra kialakításával kapcsolatban az évek során több jelentős anyag is készült, úgy a civil egyesületek, mint a szakmai szervezetek részéről. Az elkészült koncepcionális munkák mindegyike egyetértett abban, hogy a jegy- és bérleteladások és ezáltal a bevételek, közvetve pedig az utasszám növelésének, a bliccelések csökkentésének egyik hatékony módja és jó eszköze lehet a tarifarendszer reformja. Nyilvánvaló tény ugyanis, hogy az azonos földrajzi környezetben eltérő jegy- és bérlettípusokat kínáló társaságok ezzel igen rugalmatlan szolgáltatást nyújtanak az utasok számára. Sajnálatos módon azonban az elmúlt időszak során a Budapesti Egyesített Bérlet (BEB), majd a Budapest Bérlet (BB) bevezetésén túl nem történt lényeges előrelépés a díjszabási közösség bevezetésével kapcsolatban.

Napjainkban az utasok egyre nagyobb igényeket támasztanak a közösségi közlekedéssel szemben, így ezen igények kiszolgálása fontos cél egy közlekedési szolgáltatónál. A zónás tarifarendszer egy hatékony módszer lehetne a kiszolgálás javítására és a jelenlegi rendszer anomáliáinak kezelésére. Bevezetésével lehetőség nyílna a BEB és a BB által elkezdett út folytatására, egy egységes, átlátható, az utasok és a szolgáltatók számára egyaránt vonzó díjszabási közösség kialakításáért.

Dolgozatom célja tehát egy olyan anyag létrehozása, mely nem csupán ismerteti, bemutatja a jelenlegi díjrendszer kialakulásának előzményeit, de a konkrét koncepcionális vizsgálatok összevetése során javaslatot is ad a legjobb megoldásra vonatkozóan. A munkában mindezeken túl kitérek az elektronikus jegyrendszerrel való közös kapcsolódási pontokra és rávilágítok a jelenlegi rendszer díjszabási előnytelenségeire is.

szerző

  • Szakmár Tamás
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulensek

  • Dr. Denke Zsolt
    kiemelt munkatárs, Budapesti Közlekedési Központ (külső)
  • Dr. Mándoki Péter
    egyetemi docens, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék