Regisztráció és bejelentkezés

Biogáz buszok elterjedésének hatása a megújuló tüzelőanyag-felhasználásra

Környezetünkre a közlekedés jelentős hatással van. A motorizáció erősödésével az utóbbi években egyre inkább előtérbe került a fenntartható fejlődés és a környezetvédelem ezen a szakterületen is.

Az Európai Unió politikájában a környezettudatossági gondolatok szintén fontos szerepet kapnak, ennek megfelelően 2020-ig a közlekedési szektorban (energiaalapon) 10%-os megújuló energia részarányt irányoz elő minden tagállam, így hazánk számára is. Dolgozatom célja, hogy megvizsgáljam, hogy a 2020-ra várható 10 V/V%-os biotüzelőanyag-bekeverés mellett milyen lehetőség van biogáz üzemű buszok forgalomba állításával fedezni a körülbelül 1,3 e/e%-os megújuló tüzelőanyag-hiányt.

A dolgozat első felében áttekintem, hogy a mik a jelenleg hatályos, környezetvédelemmel és a fenntarthatósággal kapcsolatos közlekedéspolitikai célkitűzések, és, hogy milyen előzmények vezettek idáig. Továbbá röviden bemutatom az elterjedt, illetve elterjedőben lévő alternatív hajtásokat és a biotüzelőanyagok helyzetét.

A biogázból megfelelő tisztítási eljárásokkal biometán nyerhető, amely egyenértékű a földgázzal, így a CNG motorok módosítás nélkül felhasználhatják. Dolgozatom második fele már a biometánnal üzemelő CNG buszokra koncentrál. Vizsgálom, hogy optimista és pesszimista feltételezések mellett mekkora tüzelőanyag-felhasználási értékekkel dolgozhatunk 2020-ra vonatkozóan. Bemutatok egy modellt, amely segítéségével, a bemenő paraméterek megadása után (járművek átlagos éves futásteljesítménye és fajlagos fogyasztása) könnyen számítható, hogy mekkora hagyományos, dízelüzemű autóbusz-állomány cseréje szükséges a kitűzött cél eléréséhez. A modell segítségével különböző esetekre elvégzem a számításokat, és értékelem azokat.

szerző

  • Tóth Tamás
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Török Ádám
    egyetemi docens, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

I. helyezett