Regisztráció és bejelentkezés

Járműmozgás-predikción alapuló döntési és irányítási algoritmus tervezése

A mindennapi közlekedésben sokszor kialakulhat olyan szituáció mikor sávváltásra, illetve előzési manőverre kényszerülünk. Azonban a kialakult helyzet rosszul történő felmérése esetén könnyen előfordulhat, hogy a nem megfelelő döntéshozatal következményeképpen, egy, már nem korrigálható manővert kezdünk el, ami akár balesettel is végződhet. Emiatt fontos lépés az előzés/kikerülési manőver megkezdése előtt a kialakuló helyzet pontos felmérése, és ennek ismeretében olyan döntés meghozatala, mely nem kockáztatja a saját, valamint a forgalom többi résztvevőjének biztonságát.

A jármű viselkedését leíró paraméterek két fő csoportra bonthatók aszerint, hogy a vezetőnek van-e befolyása az adott paraméterekre, vagy pedig nincs. Elmondható, hogy a járművet leíró paraméterek állandónak tekinthetők, illetve kis időintervallumban a járművezető viselkedése sem változik számottevően. Fontos megjegyezni továbbá, hogy a forgalomban résztvevő járművek viselkedése nem írható le egyetlen modell segítségével.

Jelen dolgozat célja, hogy a járművezető múltbéli viselkedése alapján, a „tipikus viselkedési formák” kihangsúlyozásával, a jövőre vonatkozóan meghatározza a megelőzni kívánt jármű tartózkodási helyét. A prediktálási folyamat eredményeként több lehetséges pozíciót fogunk kapni, azonban az egyes eredmények más valószínűségi értékekkel lesznek jelen. Továbbá a biztonsági, kényelmi szempontok figyelembevételével meghatározzuk egy adott időintervallumra a jármű által elérhető pontokat. A két adatsor felhasználásával kerül meghozatalra a döntés a jármű jövőbeni mozgását illetően. A járműmozgás predikciója a döntéshozatal folyamata elősegítése mellett, az esetleges előzési trajektória megtervezésénél is fontos szempont lehet. Végső célom egy olyan modell bemutatása, mely kiterjeszthető több forgalmi résztvevő esetére, így elősegítendő az optimális döntéshozatal folyamatát.

szerző

  • Hegedűs Tamás
    Járműmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulensek

  • Dr. Gáspár Péter
    egyetemi tanár, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Dr. Németh Balázs
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

II. helyezett