Regisztráció és bejelentkezés

ABS fékrendszer vizsgálata hidraulikus és elektromos fékezés kombinált felhasználásával

Manapság a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) a járművek egyik legfontosabb biztonsági berendezése. Intenzív, pánikszerű fékezésénél a járművek kerekei blokkolhatnak, melynek következtében csökken az oldalvezető erő, így a jármű irányíthatósága romlik és a megálláshoz szükséges út is növekszik. Ezek elkerülésére fejlesztették ki az ABS-t, melynek sorozatgyártása 1978-ban kezdődött és 2004 óta alapfelszereltség az újonnan forgalomba kerülő járművekben.

A csökkenő irányíthatóság és növekvő fékút oka, hogy ha a kerékcsúszás egy bizonyos határértéknél nagyobb, a tapadási tényező átvált a csúszó súrlódásnak megfelelő alacsonyabb értékre és a kerék akár pár tized másodpercen belül blokkolhat. A szabályozás legfontosabb kritériumai tehát, hogy a kerék ne blokkoljon, megőrizve ezzel a gépjármű irányíthatóságát és a tapadási tényező lehető legnagyobb értéken tartása végig.

Dolgozatom során egy elektromos motorral is felszerelt gépjármű kerekének fékezését fogom vizsgálni, a hagyományos hidraulikus fékrendszer és egy elektromos motor fékezőnyomatékának kombinált felhasználásával optimális lassítás elérésére. Munkám során, a tanszéken elérhető ABS fékezés bemutatására alkalmas tesztpad vizsgálatával egy dinamikai modellt állítok fel, külön figyelmet szentelve a gördülő kerék és talaj kapcsolatának elemzésére. Szintén modellezésre kerül az ezen megtalálható hidraulikus fék és egy állandó mágneses szinkron villanymotor, mint aktuátorok. Ezek felhasználásával egy MATLAB szimulációt készítek, melyen robusztus szabályozási algoritmusokat vizsgálok az optimális fékezés megvalósítására. Később a tesztpad kiegészítése és a megtervezett szabályozó implementálása is céljaim közé tartozik.

szerző

  • Fazekas Máté
    Villamosmérnöki szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Németh Balázs
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

I. helyezett