Regisztráció és bejelentkezés

Android rendszeren futó Bluetooth Low Energy kommunikációs interfész tervezése jármű-ember kapcsolathoz

Android rendszeren futó Bluetooth Low Energy kommunikációs interfész tervezése jármű-ember kapcsolathoz

Szerzők: Fehér Árpád, Gábri Tamás, Szabó Péter

Konzulensek: Aradi Szilárd

A dolgozat egy olyan kutatás-fejlesztési projekt új eredményeit ismerteti, amely egy korábbi, a Robert Bosch Kft. és a BME Közlekedési- és Járműirányítási Tanszék együttműködéseként létrejött TDK dolgozat korábbi eredményeire épül. A feladat egy olyan rendszer –és részelemeinek- fejlesztése, aminek a segítségével egy autó fedélzeti rendszerei és egy okostelefon közötti kommunikáció valósítható meg, valamint a telefon és a mobilinternet képességeit kihasználva új szolgáltatások nyújtására nyílik lehetőség.

A dolgozatban részletesen foglalkozunk a rendszer felépítésével, az új technológiákkal, valamint az okostelefonon futó szoftverekkel:

• A legújabb Bluetooth technológia ismertetése (Bluetooth Low Energy)

• CAN és LIN hálózatok felépítése, működése, protokollok

• ECU-k - elsősorban az ún. elektronikus akkumulátor szenzor - szerepe egy gépjárműben

• Vezeték nélküli átjáró kifejlesztése: beágyazott rendszer, ami kapcsolatot teremt a gépjármű és az okostelefon között

• A legújabb Android verziók újdonságainak felhasználása az ergonomikus felhasználói felület kialakítása érdekében, egy alkalmazás és a fejlesztő környezet felépítése, és a platform további alkalmazási lehetőségeinek bemutatása.

A korábbi TDK dolgozat eredményeként készült deszkamodellt egy nyomtatott áramkörre ültetett SoC-n (System on Chip) alapuló áramkörre cseréltük. A teljes rendszer tartalmaz még egy Bosch EBS akkumulátor szenzort, amely LIN hálózaton keresztül kommunikál egy mikrovezérlővel, majd Bluetooth Low Energy kapcsolaton küldi az adatokat egy Android operációs rendszert futtató mobiltelefonnak. A fejlesztés jelenlegi fázisában elkészült egy alapfunkciókat tartalmazó Androidos alkalmazás, ami a Bluetooth 4.0 által elérhető kétféle üzemmódban képes fogadni, feldolgozni, és megjeleníteni az adatokat.

Az internetre közvetlenül kapcsolódó autó koncepciója, és a mai okostelefonok képességei együttesen új szolgáltatások egész sorát teszi lehetővé, de egyszerűbbé teheti meglévő megoldások implementálását (távoli firmware frissítés az ECU-kban, új kényelmi funkciók stb.). Egy új lehetőség viszont kötelezően új problémákat is felvet: azzal, hogy kaput nyitunk a gépjármű és az internet között, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a biztonságot. A biztonságtechnikai kérdések azonban túlmutatnak ezen dolgozat keretein. Jelenleg kizárólag a ma elérhető legmodernebb vezetéknélküli kommunikációs- és mobiltechnológiák járműipari alkalmazhatóságával, és létjogosultságával foglakozunk.

A későbbiekben tervezzük egy iOS alapú megoldás kidolgozását is, valamint egy ergonomikus, és a jármű felszereltségéhez automatikusan alkalmazkodó grafikus felhasználói felület (GUI) fejlesztését is.

szerzők

  • Szabó Péter
    járműmérnöki
    nappali
  • Gábri Tamás
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Aradi Szilárd
    egyetemi docens, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

II. helyezett