Regisztráció és bejelentkezés

Repülőgép útvonalpont elérhetőségének gyors eldöntése szélzavarás esetén

Az idei dolgozat a hallgató előző éves TDK munkájának és szakdolgozatának folytatásaként továbbra is a szélzavarásban történő útvonalpont követő repüléssel foglalkozik. Ahhoz, hogy a korábban kifejlesztett szélbecslő algoritmus kimenete a további számításokban felhasználható legyen, szükséges annak konvergenciáját vizsgálni és a zajos becsült adatokat simítani. A bemutatott dolgozat első része ezzel a témakörrel foglalkozik. A dolgozat második része a szélzavarás hatására kialakuló trochoid pálya mentén vizsgálja adott útvonalpontok elérhetőségét. Az említett vizsgálatra egyféle módszert a szerző már bemutatott a szakdolgozatában, amely ellipszisekkel közelíti a trochoid görbét és így ad egy közelítő megoldást. Matematikailag a probléma vizsgálata során egy elliptikus integrál kiszámítása válik szükségessé, amelyre többféle megoldó módszer is létezik. Jelen dolgozatban az ellipszisekkel történő közelítés továbbfejlesztésén túl két az elliptikus integrál kiszámítását végző, illetve egy az integrál értékét egy Fourier sorral közelítő módszer is bemutatásra kerül. A dolgozat végső célja a három (közelítés ellipszisekkel, integrál formulák, Fourier sorfejtés) módszer részletes összehasonlítása a pontosság és a futási idő tekintetében, hogy közülük kiválasztásra kerülhessen a legjobban teljesítő, amely megvalósításra és tesztelésre kerülhet az MTA SZTAKI-ban rendelkezésre álló robotrepülőgép fedélzetén.

szerző

  • Baár Tamás
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Bauer Péter
    tudományos főmunkatárs, SZTAKI (külső)