Regisztráció és bejelentkezés

Intelligens jelzőfej alkalmazása a közúti forgalomirányításban

Tartalmi összefoglaló:

A dolgozatom az intelligens jelzőfej témájával foglalkozik. Munkám során kifejezetten egy gyakorlati problémakör megoldására koncentráltam. Ennek megfelelően a TDK dolgozatom nem csak egy kutató értekezés, hanem egy konkrét megvalósítás dokumentációja is. A Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéknek köszönhetően egy igen felszerelt labor állt rendelkezésemre a projekt megvalósításához.

Az intelligens jelzőfej, egy olyan új rendszert kínál a közúti forgalomirányításban, mely technikai újításával gazdasági előnyt produkál. A jelenleg működő jelzőlámpás csomópontok egyik gyenge pontja, hogy rengeteg kábelezést igényelnek. A kábelek nem csak, hogy drágák és nagy mennyiség kell belőlük, de a fektetésük is körülményes és könnyen sérülnek utólagos földmunkák alkalmával. Az általam fejlesztett rendszer ezekre a problémákra próbál megoldást nyújtani. Az intelligens jelzőfej nem más, mint egy logikai modullal felszerelt jelzőlámpa. Az ötlet foganatja abban rejlik, hogyha a jelzőfejeknek intelligenciát adunk, akkor a jelzőlámpa izzópontjainak - egyedileg történő - távolból való kapcsolgatására nincs tovább szükség. A jelzőfejek és a forgalomirányító berendezés közötti kapcsolat továbbra is fenn marad, de ennek a kapcsolatnak a formája megváltozik. A kapcsolgatást innentől kezdve a logikai modul végzi, melyet távolból irányít a vezérlő berendezés. A jelzőfejek és a forgalomirányító berendezés közötti nagy mennyiségű, hosszú és több erű kábeles kapcsolat lecserélhető egy darab UTP kábelre. A logikai modul a jelzőfejen helyezkedik el, így a jelzőlámpa és a modul közötti kábeles kapcsolat pedig centiméterekben lesz mérhető. Egy nagyobb csomópontnál rengeteg kábelt spórolhatunk meg az intelligens jelzőfej alkalmazásával. A projekt, mind hardveres, mind szoftveres feladatokat tartalmaz. Hardver szinten össze kellett állítanom a labor nyújtotta eszközökből ezt az új rendszert. Szoftveres szinten újra kellett gondolni az irányítási feladatokat, illetve a rendszerben működő kommunikációt. Meg kellett valósítani a logikai modul és a forgalomirányító berendezés kapcsolatát. A PLC modulokhoz programot kellett tervezni, mely alkalmas a jelzőfejek vezérlésére. A forgalomirányító berendezés által futtatható kódokat át kellett dolgozni, kiegészíteni új funkciókkal, melyeket Java nyelven kellett leprogramozni.

A dolgozatom bemutatja ezen új rendszer, azaz az intelligens jelzőfejekkel történő forgalomirányítás felépítését, összeállítását, működését és ennek feltételeit, az új rendszerben fellépő problémákat és ezek kezelését. Továbbá foglalkozik még a rendszer biztonságával és hatékonyságával, valamint a jelenlegi rendszerrel való összehasonlításával.

szerző

  • Jenes Géza
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Tettamanti Tamás
    egyetemi adjunktus, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék