Ev típusú motorkocsi-szimulátor készítése oktatási célra
A hallgató neve: Erdei Zoltán
(erdei.zoltan@kozlekkar.hu)
A dolgozat címe: EV típusú motorkocsi szimulátor készítése oktatási célra
(Creating of an EV underground car simulator for educational purposes)
Konzulensek: Kovács András tudományos munkatárs (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék)
Jelen TDK dolgozatomat a Közlekedésmérnöki Szakkollégium, Dr. Gyenes Károly és Kovács András segítségével és támogatásával készítettem. A felajánlott feladat egy metró-szimulátor hardver-részének tervezése és megépítése volt. Ez a Szakkollégium által biztosított EV típusú metró vezetőfülkéjéből származó kezelőszervek számítógép által felismerhető kommunikációjának tervezését és gyakorlati megvalósítását jelentette.
A kezelőszervek mindegyikét egy-egy kontaktusként, digitális bemenetként kezeltem. Ez alól egyetlen kivétel volt: a féket szabályzó levegőnyomás mérését egy működő metró esetén analóg mérőműszer végzi. Ennek kezelésére két lehetőség adódott: egy potenciométer segítségével manuálisan, vagy egy nyomásvezérlő szelep segítségével. Az egyszerűség és a költségek miatt az előbbi megoldást választottam. A kommunikációt végző egység kimenetei a nyomógombos kapcsolókhoz tartozó gombvilágítások voltak. A szimulátor későbbi felhasználási lehetőségeit figyelembe véve jelentős mennyiségű szabad (felhasználatlan) be- és kimenet kialakítására is sor került.
A kommunikációs egység tervezésében és kivitelezésében Dr. Gyenes Károly tanár úrtól kaptam nagymértékű segítséget. A be- és kimeneteket egy számítógépen futó program (szimulátor) fogja vezérelni, a kommunikáció USB kapcsolaton valósul meg a számítógéppel. A feladat a kezelőszervek és a kimenetek jeleinek USB kapcsolaton történő lebonyolításának megtervezése és kivitelezése volt.
A feladat lezárásaként a szimulátor működésének alapját és követelményeit határoztam meg. Ez a szimulátor működéséhez szükséges mozgásegyenletek és azok számítási gyakoriságának, valamint a megfelelő működéshez teljesítendő követelmények meghatározását jelentette. Ehhez hozzá tartozott a metrókocsi dinamikáját befolyásoló erők sebességfüggvényeinek, valamint maguknak a motorkocsi dinamikai paramétereinek meghatározása is.
szerző
konzulens
-
Kovács András
doktorandusz, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék