Regisztráció és bejelentkezés

D55 típusú biztosítóberendezés szimulációja és kezelőpulti vezérlése

D55 típusú biztosítóberendezés szimulációja és kezelőpulti vezérlése

Hajdu Richárd, III. évfolyam, richard@amsz.hu

Konzulens: dr. Baranyi Edit, adjunktus, baranyi.edit@mail.bme.hu

Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

Napjainkban Magyarország közösségi közlekedésének egyik legfőbb eszköze a vasúti személyszállítás. A 8000 kilométert is meghaladó vasútvonalakon egy nap alatt több ezernyi vonat közlekedik, ezért elengedhetetlen egy olyan rendszer üzemeltetése, amely a vasút szerves részeként lehetővé teszi a biztonságos közlekedést. Ezt valósítják meg a biztosítóberendezések. A rengeteg forgalmi szolgáltatása közül kiemelten fontos, hogy szerkezeti függőséget épít fel a vonatok szabályzását szolgáló jelzők és a vasúti pályát képező váltók között. Hazánkban a legtöbb helyen telepített biztosítóberendezési típus a Domino 55. A svájci INTERGA cég licence alapján gyártott szerkezetek száma a 240-et is meghaladja Magyarországon. A Domino 55 jelfogófüggőséges rendszer, amelynek alapkapcsolását 1955-ben fejlesztették ki. A mai számítógépes csúcstechnológiákhoz képest elavultnak tekinthető az, hogy a függőségeket jelfogókkal (relékkel) alakítják ki, de a hosszú idők alatt mégis bebizonyosodott, hogy ez a technológia napjainkban is teljes egészében, alacsony üzemben tartási költségek mellett fenn tudja tartani a biztonságos vasúti közlekedést.

Ahhoz, hogy „menjen is a vasút”, a biztosítóberendezések mellett a működés egy másik fontos tényezője az ember. Kiadja a parancsokat a rendelkező készüléken, amelyek a megfelelő kritériumok meglétekor végrehajtódnak. Természetesen a személyzetnek ehhez tisztában kell lennie a berendezés alapvető mechanizmusával. Ismernie kell a nyomógombok funkcióit és ki kell tudnia értékelnie a rendelkező készülék visszajelentéseit. Ennek eléréséhez a megfelelő oktatás szükséges. Mint minden mechanikai eszköznek, a Domino 55-nek és az ahhoz kapcsolódó külső elemeknek (szigetelt sín, váltók) is előfordulhatnak hibái. A forgalmi személyzet a kezdetekben, típusismereti vizsga során megtanulja a különböző biztosítóberendezési hibák esetén követendő eljárásokat, de mivel ezek ritkán fordulnak elő, nem biztos, hogy évekkel később tudását megfelelően tudja alkalmazni egy felfokozott helyzetben. Egy időszakos oktatás részeként az alapvető és normál kezelések bármely állomáson elvégezhetők, de a hibák művi előállítása egy állomáson a biztonságos közlekedés fenntartása mellett nem teljes mértékben lehetséges. Ezen célokat szolgálják a számítógépes szimulációk.

Munkám során olyan biztosítóberendezési szimulációs programot hoztam létre a számítógépen, amely a legfrissebb Domino 55 alapkapcsolások digitális változatait tartalmazza. A szoftver külső, csatlakozó objektumok nélkül teljes mértékben úgy működik, mint egy igazi jelfogós Domino 55, amelyben a váltók és jelzők, továbbá a vonatok is virtuálisak, de a kezelési eljárás a valóságot tükrözi. Olyan hibák és zavarok generálhatók, amelyekkel a vasúti forgalomban dolgozók ritkán, rendkívüli esetben találkozhatnak csak. Léteznek elavultabb szimulátorok a MÁV használatában, ahol a számítógépen az egérrel kell a nyomógombot kezelni, illetve minden információt a számítógép kijelzője nyújt. A saját fejlesztésem már korszerű C# nyelven íródott és bármely windows platformon működtethető.

A projekt továbbfejlesztésével a számítógépen való kattintgatás és annak figyelése helyett egy szabványos, valódi Domino-kockákból és elemekből kialakított kezelőkészüléket illesztettem fizikailag a számítógéphez, amely teljes mértékben megegyezik bármely Domino-s állomás rendelkező pultjával. Az izzók, gombok valódi és működő egységek, így sokkal kézenfekvőbben visszaadja a valóságot. Egy ilyen berendezés használatával egyszerűbb megismerni és tudásunkat elmélyíteni, minthogy a kijelzőn követni az eseményeket; használója legyen akár forgalmi szolgálattevő, vagy olyan személy, aki a biztosítóberendezés kapcsolásait szeretné tanulni és alkalmazni.

szerző

  • Hajdu Richárd
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Baranyi Edit
    adjunktus, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

I. helyezett