Regisztráció és bejelentkezés

Kommunikációs interfész tervezése vezeték nélküli jármű-ember kapcsolathoz okostelefon platformok felhasználásával

A TDK dolgozat egy olyan kutatás-fejlesztési projekt első eredményeit ismerteti, amely a Robert Bosch Kft. és a BME Közlekedési- és Járműirányítási Tanszék együttműködéseként jött létre és hallgatók bevonásával zajlik. A feladat egy olyan rendszer –és részelemeinek- fejlesztése, aminek a segítségével egy autó fedélzeti irányítórendszere és egy okostelefon közötti kommunikáció valósítható meg, valamint az okostelefon és a mobil internet képességeit kihasználva új szolgáltatások nyújtására nyílik lehetőség.

A dolgozatban részletesen foglalkozunk a rendszer felépítésével, a használt technológiákkal, valamint a beágyazott és az okostelefonon futó szoftverekkel:

- CAN és LIN hálózatok felépítése, működése, protokollok

- ECU-k, elsősorban az ún. „body computer”, ezek szerepe egy gépjárműben

- Vezeték nélküli átjáró kifejlesztése: a beágyazott rendszer, ami kapcsolatot teremt a gépjármű és az okostelefon között

- Telefonokban elérhető vezeték nélküli technológiák elemzése: WiFi, Bluetooth 4.0 Low Energy, NFC

- Androidos alkalmazás felépítése, fejlesztő környezet lehetőségei, ergonómikus felhasználói felület tervezése.

Az eddig elvégzett fejlesztés eredményeképpen összeállítottunk egy ún. „deszkamodellt” (autóipari szakkifejezéssel élve ún. „A-Sample”-t), amely tartalmaz egy akkumulátor szenzort, amely LIN hálózaton keresztül kommunikál egy Atmel fejlesztői „boarddal”, ami Bluetooth kapcsolaton küldi az adatokat egy Androidos mobiltelefonnak. A fejlesztés jelenlegi fázisában elkészült egy alapfunkciókat tartalmazó Androidos alkalmazás, ami fogadja, feldolgozza, és megjeleníti az adatokat. Továbbá a kommunikáció megvalósításához kidolgoztunk egy egyedi - JavaScript Object Notation (JSON) szabvány szerinti- protokollt.

Az internetre közvetlenül kapcsolódó autó koncepciója, és a mai okostelefonok képességei együttesen új szolgáltatások egész sorát teszi lehetővé, de egyszerűbbé teheti meglévő megoldások implementálását (hangvezérelt klíma, mainál sokkal olcsóbb flottamenedzsment megoldások). Egy új lehetőség viszont kötelezően új problémákat is felvet: azzal, hogy kaput nyitunk a gépjármű és az internet között, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a biztonságot. A dolgozatban megkezdtük a kérdés elemzését. Milyen biztonsági kockázatot jelenthet egy ilyen megoldás, milyen lépések megtétele szükséges ahhoz, hogy legalább a mostani biztonsági szint megmaradjon, valamint milyen új lehetőségek vannak a biztonság növelésére?

A továbbiakban tervezzük egy iOS alapú megoldás kidolgozását is, valamint egy ergonomikus, és a jármű felszereltségéhez automatikusan alkalmazkodó grafikus felhasználói felület (GUI) kidolgozását is, valamint mélyebben elemezzük a biztonsági kérdéseket.

szerzők

  • Balázs Gábor
    járműmérnöki
    nappali
  • Koltai Soma
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Bécsi Tamás
    egyetemi docens, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

II. helyezett