Útvonaltervezés és Irányítás integrált Robot Operating System és Matlab környezetben
Az autonóm járművezetés az elmúlt években rohamos fejlődést mutatott. Az önvezető
járművek olyan gépkocsik, amelyek képesek emberi beavatkozás nélkül önállóan navigálni
és célba érni, miközben érzékelik környezetüket. Az életszerű forgalmi helyzetekben való
valós idejű autonóm irányítás során számos kihívás és probléma merül fel.
A fejlett szoftvereszközök integrálása elengedhetetlenné vált a modern robotrendszerek
és a nagymértékben automatizált járművek képességeinek javításához. A Robot Opera-
ting System (ROS) az elmúlt években bizonyította alkalmasságát a robotikai kutatás-
ban és ipari fejlesztésben. Modularitása, nyelvi függetlensége, skálázhatósága és a kód
újrafelhasználhatósága azok a kulcsfontosságú tulajdonságok, amelyek kiemelik a ROS-t
a többi robotkeretrendszer közül. Az irányítástechnikában azonban, a Mathworks Mat-
lab/Simulink az oktatás és a kutatás alapvető szoftvereszköze. A Matlab már néhány éve
rendelkezik ROS interfésszel.
Ebben a dolgozatban részletesen bemutatásra kerül, hogy hogyan valósítottuk meg az
autonóm járműirányítást egy zárt, ismert területen közlekedő CogniTeam által készített Ham-
ster roboton. Ezen felül az útvonaltervezés és a robotvezérlés keretrendszere, valamint
a ROS funkciók és a MATLAB környezet zökkenőmentes integrálása is feladat volt. E
két hatékony platform kombinálása átfogó megoldást kínál a robotnavigáció kihívásainak
kezelésére. Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a valós idejű irányítást 5G hálózaton
keresztül és felhő alapú megoldással is elérjük, és az ebből eredő előnyöket és kihívásokat
vizsgáljuk.
A projekt során egy olyan szoftvert fejlesztettünk, amely szimulációs környezetben és
valós Hamster típusú robotokon is futtatható, akár több járművön is. A dolgozatban több
útvonaltervező algoritmust és kontrollt is összehasonlítunk, és bemutatjuk az általunk vá-
lasztottakat is. Ezt követően részletesen ismertetjük a javasolt integrációs módszertant,
felvázolva a stabil környezet kialakításához szükséges lépéseket, melyek teljesítik a
felállított követelményeket.
Ezen kutatás és fejlesztés révén hozzá szeretnénk járulni az autonóm járművezetés te-
rületének fejlődéséhez, és bemutatni az általunk kidolgozott technológiák és módszerek
előnyeit és korlátait.
szerzők
-
Bokor Ákos
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc) -
Losonczi Dániel
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Aradi Szilárd
egyetemi docens, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék