Regisztráció és bejelentkezés

Nyomásérzékelő áramköri kártya fejlesztése gázturbinás sugárhajtómű moduláris szabályzórendszerébe

Nyomásérzékelő áramköri kártya fejlesztése gázturbinás sugárhajtómű moduláris szabályzórendszerébe

Tartalmi összefoglaló

Jelen dolgozat egy TSz-21-es indító gázturbinából átalakított TKT-1-es sugárhajtómű teljes hatáskörű, digitális elektronikus szabályzórendszeréhez (FADEC, Full Authority Digital Electronic Control) szükséges, a nyomás szenzorokat tartalmazó nyomtatott áramkör megtervezéséről, kivitelezéséről és a meglévő rendszerbe való integrálásáról készült.

Ez a kísérleti sugárhajtómű a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszéken található – Beneda Károly jelen dolgozat konzulensének – kutatási munkája. A dolgozat bevezeti a gázturbinák, sugárhajtóművek általános tulajdonságait működésük teljesebb megértéséhez. A bennük lezajló körfolyamat taglalását is tartalmazza, hogy jobban érthető legyen, mely paraméterek játszanak szerepet a hatékony és gazdaságos működésben. Ezáltal meghatározza a szabályozás szükségességének mibenlétét, az alapvető szabályozási feladatot, mely paramétereket, miért és hogyan kell szabályozni, definiálja az EPR( Engine Pressure Ratio) alapú szabályozás fogalmát, lefekteti az alapvető szabályozási törvényszerűségeket. Bemutatja a FADEC rendszer felépítését, használatát, kivitelezését, beépítésére példát mutat ipari szereplők és a jelenlegi dolgozat tárgyát képező kísérleti sugárhajtómű alapján. A dolgozat leírja a rendszerrel szemben támasztott követelményeket, előnyeit a hagyományos hidromechanikus vezérléssel szemben. Bemutatom a tüzelőanyag-rendszert, mivel a tüzelőanyag megfelelő adagolásával valósul meg a tényleges szabályozás. Beszélek a felépítéséről, a vele szemben támasztott követelményekről. Leírom a szabályozásért felelős nyomtatott áramkör tervezésének lépéseit, a konstrukció kialakításának az elvét. Bemutatom a felhasznált komponenseket, tulajdonságaikat, felépítésüket. Kitérek a korábbi rendszerhez képesti eltérésekre is, valamint bemutatom a környezetet, amiben üzemelni fog. Leírom a sugárhajtóműhöz történő csatlakoztatás, a fizikai megvalósulását a szükséges jellemzők mérésének. Mérési eredmények bemutatásán keresztül átveszem egy sugárhajtómű indítási, üzemszerű és leállítási folyamatát, közben a mért jellemzők változásán keresztül a szabályozást, elmagyarázom a szabályozás tényleges mibenlétét, megvalósulását, ami jelen dolgozat célja.

szerző

  • Gál Péter
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Beneda Károly
    adjunktus, Repülőgépek és Hajók Tanszék