Dízelmotorok elektronikus feltöltése
Több autóipari beszállító foglalkozik már EAV (Elektrisch angetriebene Verdichter, azaz elektromos meghajtású kompresszor) fejlesztésével-gyártásával, a sorozatgyártásba történő bevezetés rövidesen megtörténik. Autógyártók közül egyelőre kevesen terveznek az alkalmazásával ill. bevezetésének lehetőségével, ugyanis a technológia újdonsága miatt egyelőre igen drága berendezésről van szó. Az alkalmazás célja nem elsősorban a fogyasztás- és emisszió-csökkentés, inkább a gázreakció, a tranziens viselkedés és ezzel a felhasználói élmény javítása. A motor hatásfokának növelése, áramlási veszteségeinek csökkentése ezért kevesebb hangsúlyt kap.
A motort levegővel ellátó rendszerben többféle módon is elhelyezhető az elektromos feltöltő. Dolgozatomban azt vizsgálom, hogy (a hagyományos turbófeltöltővel kombinálva) milyen hatása van az EAV különböző pozíciókba történő beépítésének a motor hatásfokára és a tranziens viselkedésre. Az eredmények alapján javaslatot teszek a konkrét elhelyezésre.
szerző
-
Albert Zsombor
Ipari terméktervező mérnöki mesterképzési szak
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Németh Huba
Egyetemi docens, Gépjárműtechnológia Tanszék: