Regisztráció és bejelentkezés

Változtatható geometriájú futómű modellezése és szabályozása

A dolgozat célja egy személygépjármű menetdinamikát javító rendszer szabályozójának tervezése. A szabályozó egy valós jármű kettős keresztlengőkaros futóművének alapján kerül megtervezésre. A szabályozás alapja egy a futóműbe épített aktív elem segítségével a kerékdőlés befolyásolása, amellyel befolyásolható a jármű billenési hajlama és kanyarstabilitása. Az irodalmi áttekintés után a jármű bemutatása és futóművének vizsgálata kerül sorra. A fentiek alapján megalkotásra kerül egy lineáris járműmodell, amely segítségével a rendszer vizsgálható. Ezt követően rendszer performanciáinak meghatározása után egy szabályozó kerül megtervezésre ahol a szabályozási cél a jármű oldaldőlési hajlamának és kanyarstabilitásának javítása. A szabályozó optimális tervezési eljárással kerül megtervezésre és figyelembe veszi az aktuátor dinamikáját. Ellenőrzésre kerül a rendszer megvalósíthatósága konstrukciós illetve költség szempontból. A rendszer vizsgálata Matlab/Simulink illetve CarSim környezetben történik.

szerző

  • Varga Balázs
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Németh Balázs
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék