Formula Student versenyautó tesztelése
A BME Formula Racing Team csapata az idei szezonban elérte azt a szintet, hogy a versenyeket megelőzően hosszú és effektív teszt-szezonban tudta céltudatosan tökéletesíteni versenyautóját. A jármű széleskörű szenzorozottsága lehetővé tette, hogy a különböző üzemállapotokban felmérjük, megvizsgáljuk és megfelelően tovább hangoljuk a rendszert.
A dolgozat elején megemlítésre kerülnek az FSAE versenyeken jellemző dinamikus versenyszámok, illetve az ezekkel kapcsolatos járműdinamikai elvárások. Korábbi évek mérései, tapasztalatai és a pilótáink visszajelzései is a segítségünkre voltak.
A következő szekció a versenyautó műszaki paramétereit, állítási lehetőségeit és szenzorozottságát taglalja. Széleskörű állíthatóság jellemezte az FRC05-ös versenyautót, olyan paramétereket tudtuk állítani, mint például a guminyomás, kerékdőlés, szét/összetartás, rugómerevség, lengéscsillapító karakterisztika, stabilizátor merevség, momentáncentrum, 'anti-dive', 'anti-squat', hasmagasság, fékerő-eloszlás, stb. A mért mennyiségek többek között a következők voltak: kerék-szögsebesség, rugóút, kormányszög, hossz- és keresztirányú gyorsulás, kasztni szöggyorsulás, féknyomás a fékkörökben, gumihőmérséklet, GPS koordináta.
A tesztek és a tesztidőszak általános menetével is foglalkozik egy fejezet: bemutatásra kerül egy teszt megszervezése és felépítése, a tesztcsapata összetétele, az adatgyűjtés menete.
Végül pedig külön-külön ismertetésre kerülnek az egyes versenyszámokkal kapcsolatos tesztek. Egyszerre kizárólag egy állítás történt, minden változtatás után pedig telemetria-elemzés-, és ami talán a legfontosabb, pilóta visszajelzés alapján tettük meg átgondolva a következő lépést. Minden döntést alátámasztandó járműdinamikai számítások és szimulációk készültek.
A dolgozat tehát részletesen taglalja, hogyan tudtuk igen jól kiélezni a járművet és sikeresen teljesíteni a szezon versenyeit.
szerző
-
Klajbár Csaba
járműmérnöki
nappali
konzulens
-
Kádár Lehel
Tudományos főmunkatárs, (külső)