Regisztráció és bejelentkezés

Elektrohidraulikus szelepvezérlés alkalmazásának előnyei turbófeltöltésű Otto gépjárműmotoron

Dolgozatomban a gépjárművekbe épített korszerű belsőégésű motorokon alkalmazott technikai megoldásokat vizsgálom. Ezen belül elsősorban az Otto üzemű motorokon a turbófeltöltés hatására, valamint a változtatható szelepvezérlés előnyeire fókuszálok. Utóbbi témában építkezek korábbi tapasztalataimra, több dolgozatban foglalkoztam már az igen korszerűnek mondható elektrohidraulikus szelepvezérlés Matlab Simulink környezetben történő modellezhetőségével. Korábbi dolgozataim fő eredményei a különböző megvalósítható szelepnyitások voltak, ám ezeknek nem ismertem az alkalmazhatóságát és az előnyeit.

Idei TDK dolgozatomban épp ezeket szeretném kimutatni. Ehhez GT-Power szimulációs környezetben felépítem egy 4 ütemű, 4 hengeres turbófeltöltésű Otto motor validálható modelljét. A motor lökettérfogatát és teljesítményét egy hétköznapi életben használt gépjármű igényeihez állítom be, mivel a tapasztalatok gyűjtése ebben a kategóriában a leghasznosabb.

Otto motoroknál a változtatható szelepvezérlés igen nagy jelentőséggel bír, nemcsak az áramlások hangolása szempontjából, hanem a pillangószelep negatív hatásainak kiküszöbölése miatt is. Éppen ezért dolgozatom fő eredménye a részterhelésen történő volumetrikus hatásfok javulás, valamint a fogyasztás csökkenése lesz remélhetőleg. Ezt egy fix szelepvezérléses, pillangószelepes, és egy elektrohidraulikus szelepvezérléssel szabályzott motor modelljének összehasonlításával fogom elvégezni.

szerző

  • Nyerges László Ádám
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Németh Huba
    Egyetemi docens, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

III. helyezett