Blokkolásgátló és menetstabilizáló rendszerek rendszerszintű vizsgálatára fejlesztett tesztfal tervezése és kiépítése
Blokkolásgátló és menetstabilizáló rendszerek rendszerszintű vizsgálatára fejlesztett tesztfal tervezése és kiépítése
Kauker Dániel BSc VI. évf.
e-mail: daniel.kauker@gmail.com
Konzulensek: Kőfalusi Pál, Gépjárművek Tanszék
e-mail: kofalusi.pal@auto.bme.hu
Gábor Barna, Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft.
e-mail: barna.gabor@knorr-bremse.com
A haszongépjármű kerékblokkolás gátló rendszerek köszönhetően az ENSZ EGB 13-as előírásainak ma már világszerte elterjedtek és beépítésre kerülnek, sőt a BIRC (Brazília, India, Oroszország, Kína) országokban is egyre inkább nő az igény beépítésükre. Igaz, hogy a haszonjárművek esetében –kisebb engedményekkel és csúszásokkal- 1991 óta kötelező a kerék blokkolásgátló szériában beépítése, mégis a 60-as évek végétől fejlesztett rendszerek piacára 1981-ben a Knorr-Bremse is betört. Azóta a piac meghatározó szereplőjeként a mai napig fejleszti az ABS rendszerét, melyet az évek során jelentős további szolgáltatásokkal egészített ki, mint például az ASR és ESP. Bár a Knorr ABS a maga több mint négy évtizedes múltjával elavult rendszernek tűnhet, mégis állandó fejlesztés alatt áll. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a Knorr-Bremse budapesti K+F fejlesztőközpontjában felmerült az igény a jelenlegi szimulátoros és járműves tesztek mellett egy kifejezetten mérési célokra fejlesztett tesztfalon történő mérésekre.
A TDK dolgozat célja bemutatni a –kivitelezés alatt álló- tesztfal tervezésének lépéseit és magát az építési folyamatot, különös tekintettel a rendszerelemekre és ezek alkotta rendszerre. Az ABS rendszerek működésének rövid bemutatása után egyértelművé teszem a tesztfal létjogosultságát a rajta végrehajtható mérések áttekintésével. Majd a kritériumoknak megfelelő tervezési összeállítás ismertetése után, részletesen kitérek a megvalósításhoz szükséges egyes rendszerelemekre, részletezve funkciójukat és röviden a felépítésüket. Ezután bemutatásra kerülnek az elektromos és légfékrendszeri csatlakozók, fékcsövek, speciális fékszimulátorok, légfékrendszeri csapok, a fizikai megvalósításhoz szükséges vázszerkezet és a pedálszelepet működtető számítógép vezérelt, elektromos lineáris aktuátor. Az alkotóelemek után a kész komplex rendszersémát és magát a –nagyrészt készen álló- felépített tesztfalat is részletesen ismertetem. Azért hogy az ABS beavatkozó egységek elektronikus vezérlése megvalósulhasson, mozgó kerekek hiányában a keréksebességet és a többi működéshez szükséges jelet generálni kell az elektronika számára. Így bemutatom röviden magát az elektromos bekötés elvét, mely biztosítja, hogy a tesztfal nem egy hagyományos légfékrendszerként, hanem egy ABS, ASR, ESP rendszert is akár magába integráló, valós körülményeket megközelítő, modern haszonjármű fékrendszerként viselkedjen.
Irodalom:
1. Kőfalusi Pál, Dr. Szőcs Károly, Dr. Varga Ferenc: Fékrendszerek. Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft., Budapest, 2004.
2. Robert Bosch GmbH: Gépjárművek menetstabilizáló rendszerei. BOSCH Gépjárműtechnika „Sárga füzet sorozat”, Maróti Könyvkereskedés és Könyvkiadó Kft., Budapest, 2008.
3. Dr. Varga Ferenc, Dr. Szőcs Károly, Juhász András: Knorr-Bremse ABS/ASR felhasználói kézikönyv. Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Kecskemét, 1998.
szerző
-
Kauker Dániel
közlekedésmérnöki
nappali
konzulensek
-
Kőfalusi Pál
Tanszéki mérnök, Gépjárműtechnológia Tanszék: -
Gábor Barna
Applikációs mérnök, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék