Regisztráció és bejelentkezés

Új konstrukciójú nyolcsebességes duplakuplungos erőátviteli rendszer tervezése

A TDK dolgozatunkban egy hátsókerék meghajtású hosszmotoros sportautóhoz tervezünk egy új konstrukciós kialakítású erőátviteli rendszert. A dolgozatunkban egy tengelykapcsolót és egy sebességváltót dolgozunk ki. A tervezés során törekedünk arra, hogy új típusú rendszereket valósítsunk meg.

A sebességváltó nyolc fokozattal rendelkezik és nagy előnye, hogy azonos helyigényű és azonos fogaskerékszámmal rendelkezik, mint a jelenleg kapható legtöbb –hétsebességes- duplakuplungos rendszer. Ezt egy, a személyautókban eddig nem alkalmazott felépítéssel értük el. A felépítés, előnyei mellett, természetesen több korlátozó tényezőt is eredményezett. A korlátozó tényezők között van a fokozatok áttételinek nem teljesen független megválasztása is.

A sebességváltó tervezése során figyelembe kellett venni a legalacsonyabb stabil sebességet, a maximális sebességet és a legtöbbet használt sebességet, majd ezek alapján kellett meghatározni a sebességi fokozatok áttételeit. A dolgozatban ellenőrző számításokat végzünk a fogaskerekekre valamint a csapágyakra. A tengelyek megfelelő csapágyazásának kialakítása kiemelt figyelmet igényelt. A sebességváltó kialakításánál gondoskodni kellett a tengelykapcsoló vezérlését és hűtését biztosító kenőanyagrendszereket kiszolgáló szivattyúk hajtásáról is.

A tengelykacsoló tervezése során szintén egy olyan megoldást dolgoztunk ki, amelyet eddig még nem alkalmaznak személyautókban. Ez egy olajban futó kettős tengelykapcsoló, amelyben sikerült a váltó tengelyére szerelt forgó tömegeket csökkenteni, ezáltal lehetséges a szinkronizálási idő és a szinkronszerkezetek méretének tovább csökkentése, így ez jobb dinamikai tulajdonságokat biztosítani a járműnek.

A tervezés során kiemelt figyelmet kellett fordítani a vezérlés megvalósítására. Itt több már más területen használt megoldásokat kell egyesítenünk a megfelelő kialakítás érdekében, ilyen megoldások a speciális forgó tömítések és a csőtengelyben való olajvezetés. További problémát jelent a kapcsolás során ébredő axiális erők megfelelő felvétele. Itt sajnos nem tudunk eltekinteni a más kontrukciójú kettős tengelykapcsolókban is általánosan alkalmazott axiálcsapágyaktól. A kuplung kialakítása során biztosítani kell a lengéscsillapító rendszerek beépíthetőségét is, mivel ezeket a rendszereket minden esetben alkalmazzák.

Tehát a dolgozatunkban egy olyan rendszert alakítunk ki, amely a piacon jelen pillanatban nem kapható és járműdinamikai szempontból több előnnyel is rendelkezik.

szerzők

  • Sztrinkó Péter András
    járműmérnöki
    nappali
  • Sztrinkó Marcell Gábor
    járműmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Bóka Gergely
    egyetemi adjunktus, Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék

helyezés

Jutalom