Regisztráció és bejelentkezés

Formula Student versenyautó aerodinamikai elemeinek tervezése és gyártása

A 2013-as szezonban csapatunk, a BME Formula Racing Team először alkalmazott aerodinamikai csomagot, amely ellátta a feladatát, amire tervezték: a minél nagyobb leszorítóerő elérését. Azonban ez a konstrukció nehéz volt, és a nem optimált geometria miatt rengeteg járulékos közegellenállással járt, ami a tesztek során az akkumulátor idő előtti lemerülésében jelentkezett. Ezt a szélcsatorna analízisek is megerősítették, az aerodinamikai csomagot nem volt alkalmas egy elektromos autó kiszolgálni. Ennek következtében a következő szezont teljesen új alapokra helyeztük

A 2014-es szezonban azt a célt tűztük ki, hogy egy elektromos autónak megfelelő, hatékony, kis tömegű aerodinamikai csomagot tervezzünk. Ehhez első lépésben járműdinamikai szimulációk segítségével megállapítottuk az optimális leszorítóerő-légellenállás arányt. A követelményeknek megfelelő, alacsony Reynolds-számú szárnyprofilok kutatása során kiválasztottuk a számunkra megfelelőeket, amelyek végső elrendezését érzékenységvizsgálatok és számos szimuláció során optimalizáltuk 2D-ben. A szárnyprofil összeállításokon további finomításokat hajtottunk végre 3D-ben, valamint különböző szárnyvéglap geometriák vizsgálatával meghatároztunk egy végleges formát.

A szárnyak anyagaként a nagy szilárdsága és merevésge ellenére kis sűrűségű szénszál-erősítésű kompozitot választottuk. Sajátos gyártástechnológiája miatt sok geometriai tervezési szempontot figyelemebe kellett vennünk. A költséghatékonyság érdekében olyan szerszámokat terveztünk, amelyeket a szárnyfelek legyártása után készülékként is használhattunk a ragasztások végrehajtásához, a pontos végső geometria elérése érdekében.

A rétegrend tervezésénél törekedtünk arra, hogy csak olyan irányokban legyenek erősítő szálak, amelyekben szükséges, így csökkent a nem teherviselő anyag az alkatrészekben, ami tömegcsökkenést eredményezett. A végeselemes analízis során az irányfüggő viselkedés miatt ortotróp anyagmodellt alkalmaztunk. Az analízishez szükséges minden anyagtulajdonságot az általunk gyártott próbatestek szabványos vizsgálataival határoztunk meg a BME Polimertechnika Laboratóriumának szakítógépein. A végeselemes modellt többlépcsős iterációs folyamattal validáltuk a mérések segítségével, míg kielégítő pontosságot értünk el, majd elvégeztük az analíziseket valamint az optimalizációkat. Ezután a szerszámok marása, és a termékek vákuum-injáktálással történő gyártása következett, amit a termék felek összeragasztása és az utómunkálatai követtek.

A tömeg és a közegellenállás csökkentésével, valamint az elért leszorítóerő növelésével elkészült a Formula Student 2014-es mezőnyének az egyik leghatékonyabb szárnya, amelynek a köridőkre gyakorolt jótékony hatását a tesztek során is megtapasztaltuk.

csatolmány

szerzők

  • Bolyky Ákos
    járműmérnöki
    nappali
  • Bruncsics Benjamin
    gépészmérnöki
    nappali alapszak
  • Henczi Tamás
    gépészmérnöki
    nappali alapszak
  • Tarcsai Roland
    járműmérnöki
    nappali

konzulensek

  • Harth Péter
    Doktorandusz, Gépjárműtechnológia Tanszék:
  • Kling Sándor
    doktorandusz, Polimertechnika Tanszék

helyezés

I. helyezett