Nagy teljesítményű kompresszorok rezgésdiagnosztikai vizsgálata és a hozzájuk tartozó karbantartási rendszer fejlesztése a Continental budapesti gyárában
Napjainkban minden vállalatot profitorientáltság jellemez, ami azt jelenti, hogy a nyereségért minden területen nagymértékű költségcsökkentő akciókat vezetnek be. Ez igaz a karbantartásra is, ami a géppark - még ha a használati fázis megfelelő is - nem legmegfelelőbb karbantartási rendszer alkalmazásában jelenik meg.
A tervszerű megelőző karbantartás (TMK), amit a Continental budapesti gyárában is alkalmaznak, előre meghatározott időközönként vagy futott órák alapján ír elő korrektív akciókat, mint például mozgó-kopó alkatrészek, szűrők cseréje. Ez gondos számítások után is tartalmazhat hibákat, így ez tulajdonképpen ahhoz vezet, hogy a karbantartással nem költséget csökkentünk, hiszen egy, még jól működő csapágyat kicserélve (legtöbbször a vásárolt gépet eladó cég által kiadott karbantartási kézikönyv rendelkezése alapján), hanem plusz költséget teremtünk
Ez a rendszer jól láthatóan optimalizálható; bevezethető, kidolgozható egy olyan karbantartási rendszer mely a rendelkezésre álló erőforrásokat optimálisan osztja be. Ezzel a karbantartás költségei csökkenthetők, a tárolni szükséges cserealkatrészek redukálhatók, a meghibásodások pontosan előre jelezhetővé válnak, így a rendelkezésre állás javul. Ezek a megoldások segítik a termelés tervezhetőségét, amely rendkívül fontos a nagyvállalatok számára a piaci versenyelőny megszerzése, illetve fenntartása szempontjából.
A Continental Automotive Hungary Kft közel 1500 főt foglalkoztató, gépjármű-elektronikai alkatrészeket készít, ezért gyárépületeiben elengedhetetlen a tiszta, por- és nedvességmentes levegő. Ennek elérése érdekében fejlett levegőztető-rendszert építettek ki, melynek alapját 3 darab Atlas Copco márkájú GA75+ illetve GA75VSD típusú, nagy teljesítményű, egyenként 75kw-os elektromotorral hajtott kompresszor adja.
Dolgozatomban ezen kompresszorok rezgésdiagnosztikai analízisét végzem el a Brüel & Kjaer Kft hozzájárulásával és segítségével, Vibrotest60 típusú piezoelektromos rezgésgyorsulás-mérő készülékkel. A rezgésvizsgálat után elemzem a kapott rezgésspektrumot, amiből a gépállapot felmérhető, ezután pedig kidolgozásra kerül egy karbantartási stratégia, ami rendszeresen végzett rezgésvizsgálatra épül, és aminek segítségével a TMK továbbfejleszthetővé válik először állapotfüggő karbantartási rendszerré, majd a továbbiakban teljes körű, hatékony karbantartási rendszerré.
szerző
-
Kis-Király Barna
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Dömötör Ferenc
adjunktus, (külső)