Vasúti pályamérőkocsi - járműdinamikai vizsgálata
Vasúti pályamérőkocsi - Mozgó-Mérő laboratórium – járműdinamikai vizsgálata
Vasúti pályáink járműoldalról különösen érdekes állapotáról csekély ismerettel rendelkezünk. A Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszéken az 1990-es évektől elkezdődött egy pályamérési módszer kifejlesztése valamint egy pályamérőkocsi tervezése.
A mérőkocsi egy átalakított vasúti kocsi, amely rendelkezik egy ún. mérőkerettel, amin a mérőkerékpárok helyezkednek el. A mérőkeretet légrugókkal lehet mozgatni úgy, hogy egyik esetben a szükséges nyomóerővel érintkeznek a pályával, másik esetben pedig felhúzva őket zérus nyomóerőt fejtenek ki. A pálya a hatás-ellenhatás értelmében visszahat a mérőkeretre, amelyen a szerkezet mozgásjellemzőit valamint a ható erőket mérve identifikálódik a fedélzeti számítógépeken a pálya rendszermodellje, amelyben döntő szerepet kap a pálya alátámasztási merevsége.
Sarkalatos pontja a mérésnek az említett mérőkeret és annak mozgása. Kutatómunkámban ennek járműdinamikai modellezésében mélyedek el.
A vasúti járművet első megközelítésben egy két szabadságfokú lengőrendszerként vizsgálom, mely az ismert spektrumú sztochasztikus pályagerjesztés hatására rázó- és bólintó lengéseket végez. A dinamikai modellt MATLAB-Simulink szoftver segítségével alkotom meg és vizsgálom.
Vizsgálataim eredményével igyekszem hozzájárulni a pályamérőkocsi fejlesztésében felmerülő kisebb – már az általam tanultak alapján is értelmezhető és vizsgálható – problémák megoldásához.
szerző
-
Martin Schuck
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Zobory István
professzor emerítusz, Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék