Regisztráció és bejelentkezés

Szárnyprofil karakterisztika mérési segédeszköz javítása és fejlesztése

Hallgató: Balog Attila Sámuel

Konzulens: Dr. Beneda Károly Tamás

Szárnyprofil karakterisztika mérési segédeszköz javítása és fejlesztése

A címben is említett szárnyprofil mérőeszköz átvételkor működésképtelen, kapcsolata a mérőszámítógéppel nem volt megvalósítva.

A szárnyprofil mérőeszköz működési elve, hogy a szárnyprofilt egy speciális állványra szerelve a szélcsatornába helyezzük és az állásszöget kézzel beállítva, különböző megfúvási sebességeket alkalmazunk. Ennek következtében felhajtóerő, ellenálláserő és nyomaték ébred rajta, amely összetevőket nyúlásmérő bélyegek elektromos jelként továbbítanak a mérőszámítógép felé.

Első lépésben tehát adva volt a feladat, hogy a már említett nyúlásmérő bélyegek mérőszámítógéppel való kommunikációját helyreállítsuk, mint a mérés lefolytatásának esszenciális feltételét. Ezt követően a nyúlásmérő bélyegek által generált elektromos jel és a fizikai erőhatás közötti kalibrációt kellett elvégezni. Ezután a LabVIEW környezet felépítése valósult meg, amelyen láthatóvá válnak a mérési eredmények. A kommunikáció és a kalibrálás után visszaállt a mérőeszköz eredeti állapota.

Továbbfejlesztésként egy elektromos szervomotort szereltünk a szárny közepén található tengelybe, hogy ezáltal a szárny mozgatása többé ne kézi erővel és ellenőrzése ne szögmérővel történjen, hanem kizárólag számítógépes kommunikáció útján történjen, a felhasználói oldalról, LabVIEW felületen. Ezenkívül beépítésre került egy dinamikus nyomásmérő berendezés, melynek segítségével többé nem csak különböző állásszögeken és megfúvási sebességeken lehetséges mérni csupán a felhajtó-, ellenálláserőt, illetve nyomatékot, hanem ezenfelül a megfelelő matematikai műveletek beépítésével a LabVIEW háttérprogramjába elérhetővé vált a fent említett erők szárnyprofilra jellemző tényezőinek mérése is.

A későbbiekre vonatkozóan több fejlesztési lehetőség is felmerült, mint különböző szárnyvég- kialakítások, ún. wingletek mérése, különböző cserélhető szárnyprofilok mérése és összehasonlítása, illetve az áramlási környezet fejlesztése a nem kívánt elemek által keltett ellenállások kiküszöbölésére.

szerző

  • Attila Sámuel Balog
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Beneda Károly
    adjunktus, Repülőgépek és Hajók Tanszék