Lézeres additív gyártással készült modellek jellemzőinek vizsgálata
A korszerű additív gyártástechnológiák egészen újszerű és speciális alkatrészek gyártását teszi
lehetővé. Ennek egyik legmodernebb képviselője a lézersugaras, fémporágyas technológia. DMLS
eljárás a felszeletelt CAD modell alapján építi fel rétegről-rétegre a kívánt darabot. A munkatérbe
vékony fémpor réteget terít a berendezés, majd a szeleteknek megfelelő területeken megolvasztja azt.
Az így egymásra épülő összeolvasztott rétegek adják ki a munkadarabot.
A fémporágyas gyártás egyik célpiaca az orvosi implantátumok területe. A technológiával a
mindennapos terhelést elviselni képes, a pótolt csont tulajdonságait jól közelítő és hosszú élettartamú
protézisek készíthetők. Ám a legfontosabb áttörése a technológiának a személyre szabott kialakítású
eszközök, amelyek egyszerűen és gazdaságosan gyárthatóak. Ezek a jelenleg használatos
méretsorozatos implantátumokkal szemben a páciens komfortérzetét növelik, továbbá a beavatkozás
kockázatát pedig jelentősen csökkentik. Korai tanulmányok szerint reoperációra a legritkább esetben
volt szükség.
A dolgozat egy nagyobb project része, amelynek célja a lézersugaras, fémporágyas technológiára
építve korszerű orvosi implantátumok optimális gyártási folyamatainak kidolgozása, és a piacképes
tudásbázis létrehozása. Jelen dolgozat ennek a munkának egy kis szelete.
Munkám során az adott eljárással készült mintadarabok előre kijelölt mikro-, makrogeometriai és
szilárdsági jellemzőit vizsgáltam. A kutatás jelen kezdeti fázisában az alapértelmezett technológia
sajátosságait határoztuk meg. Megterveztem a geometriai és keménységi mérések elvégzéséhez
szükséges mintadarabokat. Megvizsgáltam a munkatérbe kerülő konstrukciós jellemzők esetében az
elhelyezkedés és orientáció hatását a gyártott darabok egyes geometriai és szilárdsági tulajdonságaira.
Így az adott berendezéssel pontosabban meghatároztuk a gyártástechnológia egyes lehetőségeit és
korlátait. Az elvégzett vizsgálatok alapján a gyártástechnológiát befolyásoló konstrukciós jellemzők és
a nyomtatott darab tulajdonságai közötti ok-okozati összefüggések kerültek meghatározásra.
szerző
-
Magyar Dániel
Járműmérnöki
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulens
-
Dr. Markovits Tamás
egyetemi docens, Gépjárműtechnológia Tanszék: