Regisztráció és bejelentkezés

Statisztikai hipotézisvizsgálaton alapuló repülőgép pozíció szenzor hibadetektálás valós repülési adatok felhasználásával

A dolgozatban célom egy megbízható hibadetektálási algoritmus készítése, amely képes leszállások során a repülőgépeken található szenzorok pozíció megfigyeléseit felhasználva beazonosítani a hibásan működő szenzor egységet. A dolgozatban a VISION EU H2020 kutatási projekt keretében a K-50 tesztrepülővel gyűjtött repülési adatokat használom fel mind a módszer hangolása, mind annak tesztelése során. A szükséges pozíció adatokat egy SBAS korrekcióval ellátott fedélzeti GPS egység, a fedélzeti IMU, barometrikus és kamera képi adatok fúzióját végző ESKF algoritmus és a valós adatok segítségével Simulink környezetben szimulált ILS szenzor biztosítja. A hibadetektálási algoritmus fejlesztése során a pontos pozíció adatok hiányában azzal a feltételezéssel élek, hogy a valós mérési adatok hibamentesek, a feltevésnek nem megfelelő repülési adatokat kiveszem a vizsgálatból. A fejlesztés során figyelembe veszem, hogy a különböző szenzorok eltérő nagyságú zaj varianciával rendelkeznek, illetve más mérési frekvenciával szolgáltatnak adatokat.

Megelőző munkám során hasonló probléma tárgyalása valósult meg, azzal a különbséggel, hogy az ott felhasznált adatokat teljes mértékben Matlab/Simulink környezetben generáltam. Azon kutatás során összehasonlítottam egy egyszerű küszöbözésen alapuló, illetve egy statisztikai elven működő hibadetektálási algoritmust. Az összehasonlítás eredménye szerint eltérő zajszintek mellett a statisztikai módszer megbízhatóbban működik. Ezek az eredmények egy IFAC WC 2020 konferencia cikként lettek publikálva. Jelen dolgozat során először röviden ismertetem az adatokat szolgáltató valós és szimulált szenzor egységeket, majd megbecsülöm a szenzorok nominális zaj variancia szintjeit. Az adatok tulajdonságai szerint egy megfelelő statisztikai hipotézisvizsgálaton alapuló algoritmust választok ki. Ezután következik az algoritmus hangolása a nominális mért és szimulált értékek és szimulált hibák alapján. A dolgozatot a kidolgozott módszer részletes értékelése zárja.

szerző

  • Gróf Tamás
    Mechatronikai mérnöki mesterképzési szak
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Bauer Péter
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

I. helyezett