Regisztráció és bejelentkezés

Járművezetési jellemzők kutatása klaszteranalízisre épülő módszerekkel

A járműiparág a 21. századra elkezdett rohamosan fejlődni. Az önvezetés minden kétséget kizáróan a következő technológia, amely forradalmasítani fogja a közlekedésipart. Az idősebb technológiák és szoftverek szinte eltörpülnek a mai modern fejlesztések mellett. Megjelentek a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS), fékrásegítőből fékasszisztens lett, menetdinamikai szabályozó rendszerek jelentek meg (ABS, ASR, ESC). Mára már nem gyártanak olyan járművet, amely ne lenne felszerelkezve különféle szenzorokkal (Ultrahang, LIDAR, RADAR), amelyek segítik a vezető balesetmentes és biztonságos közlekedését. Az eddig elért vívmányok igen ígéretesnek tűnnek, olyannyira, hogy egyes gyártók forgalomba hoztak olyan járműveket is, amelyeknél a fedélzeti számítógép fejlettségének köszönhetően egyre kevésbé szükséges a sofőr közbeavatkozása. Így a válasz arra a kérdésre, hogy mikor fogja teljesen felváltani a vezető feladatát a beépített robotsofőr, csak évek kérdése.

Ezekkel a fejlesztésekkel az iparág nagymértékben hozzájárul a balesetmentes közlekedés ugrásszerű növekedéséhez. A teljes közlekedés átformálása ugyan nem megy gyorsan, de a vegyes forgalom (autonóm és nem autonóm jármű) át fog alakulni idővel. Így a vezetési feladatok, és ezzel a szokások is teljesen átfognak alakulni. A szokásokat ki lehet szűrni megfelelő szoftver és klaszteranalízis segítségével. Ezek a viselkedések nem feltétlen biztonságosak a közlekedés számára, éppen ezért is fontos az önvezető iparág fejlesztése.

A fejlett tesztelő programok segítségével létrehozhatunk virtuális valóságokat, ahol szélsőséges környezetben figyelhetjük meg egy jármű viselkedését, illetve megvizsgálhatunk megtörtént baleseteket, amelyeket kiértékelve sokkal több információt tudunk kinyerni és ezekre ésszerű magyarázatot adni vagy megoldást találni.

A dolgozatban felépített néhány teszt környezet a „CarMaker” szoftver segítségével történik, és kategorizált emberi csoportoktól függően esettanulmányok készülnek az adatokból, amelyeket az önkéntesek produkálnak. Az eseteket vizsgálva a mért jelek alapján klasszifikálhatók az egyes vezetési stílusok, így prediktálható lesz a jövőbeni mozgásuk.

szerző

  • Varga Bálint József
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Fényes Dániel
    Doktorandusz, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Németh Balázs
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

Jutalom