Regisztráció és bejelentkezés

FDM 3D nyomtatott alkatrészek gyártásának szoftveres optimalizálása

A gyors prototípus gyártás és az egyedi alkatrészgyártás esetében meghatározók az additív technológiák amelyeket egyre szélesebb körben használnak, példának említhetjük az FDM (Fused Deposition Modelling) technológiát. Lényege, hogy az általunk CAD szoftverben megtervezett testek geometriáját rövid idő alatt, egy hőre lágyuló polimer megolvasztásának majd újra megszilárdításának segítségével érjük el.

Az FDM technológiával készült alkatrészek mechanikai tulajdonságaira a meglévő szoftverekben található sok száz paraméter mind hatással van. Az FDM nyomtatott alkatrészeknél megfigyelhető, hogy az anyagszerkezet belső feszültséggyűjtő pontjai a leggyengébb pontok, emiatt pedig itt megy végebe leghamarabb a tönkremenetel. A feszültséggyűjtő pontok csökkentését illetve azok hatásának csökkentését célozza meg szoftveres fejlesztésem.

A szoftver a belső kitöltés szélességének lineáris megváltoztatására lesz képes a belső kitöltés hosszában. Az így létrejövő új geometria képes a feszültséggyűjtő pontok hatásainak csökkentésére, a belső kitöltés és a külső fal rétegek között. A létrehozott szoftver konfiguráció nem lesz hatással a többi paraméter beállításaira, azonban azoktól függetlenül képes lesz a mechanikai feszültség gyűjtő pontok hatásait csökkenteni.

A szoftver fejlesztésének fizikai korlátai maga a 3D nyomtató, és annak felépítése, működése. Matematikai és logikai oldalról a 3D nyomtató vezérlése, illetve a felhasznált szoftver interfacének konfigurálhatósága. Szeretném bemutatni magának a szoftvernek a felépítését illetve fejlesztését. A szoftver teljes kidolgozása után a módosított belső geometriával elkészített próbadarabok szoftveres és mechanikai vizsgálatra kerülnek.

A mechanikai és szoftveres vizsgálat eredményei alapján szeretném meghatározni a szoftver fejlesztés sikerességét. Sikeresség esetén a fejlesztés további irányait, felhasználási területeit és optimalizációjának irányát határozom meg.

szerző

  • Németh Barnabás
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Herczeg Szabolcs
    egyetemi adjunktus, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

II. helyezett