Regisztráció és bejelentkezés

Gépjárművek kiberbiztonsági sérülékenységének vizsgálata

Dolgozatom témáját a gépjármű elektronika, a járműkommunikációs folyamatok befolyásolása, illetve a kiberbiztonság adja, ugyanis az a véleményem, hogy a járműiparban hatalmas szükség van a kiberbiztonság fejlesztésére. Ezzel a dolgozattal, azt szeretném elérni, hogy a gépjárművek területén is minél inkább előtérbe kerüljön ez a probléma, a fejlesztések nagyobb mértéket öltsenek, ugyanis mint tudjuk,attól mert egy gépjármű biztonságos, még nem védett.

A dolgozat első része elméleti szinten közelíti meg a CAN-hálózatok vizsgálatát. Közel egy év fáradságos munkájával gyűjtöttem össze 58 valós gépjármű CAN topológiáját melyeket különböző szempontok szerinti elemzéseknek vetettem alá. Célom ezzel a járművek sérülékenységének meghatározása egy kibertámadás esetére. Később, az így felállított modellt kiterjesztem új elemekre is, amelyeket az eddig létező adatbázis alapján vezetek be a rendszerbe és értékelem őket védettség szempontjából. Az értékelés mellet klaszterekbe is soroltam a különböző topológiákat. Olyan irányt szeretnék ezzel mutatni a fejlesztésben, ami mentén létrehozható egy általános eljárás a sorozatgyártásba kerülő gépjárművek CAN-hálózatának értékelésére, kiberbiztonsági szempontból.

A dolgozat második része sokkal gyakorlatiasabb. Elsőként a GJT tanszéken található CAN-padon valósítottam meg egy egyszerű kibertámadást Vector board segítségével. A hardver ismerete mellett és a megfelelő kutatómunka után ez már nem is jelentett olyan nagy kihívást, így megkezdtem egy bonyolultabb, újabb és ami a legfontosabb teljesen ismeretlen rendszer elemzését. Itt nem a kibertámadás megvalósítása, sokkal inkább a biztonságkritikus minták keresése a cél. A második eset sokkal realisztikusabb környezet hiszen a CAN adatbázisok ritkán állnak rendelkezésre. A módszerem a következő volt. Tesztmérések után a CAN-hálózat forgalmát vizsgáltam mátrixos formában.Olyan különbségi mátrixokat hoztam létre, amelyek segítségével a különböző biztonságkritikus funkciók nagy bizonyossággal elkülöníthetők, majd egy kibertámadás során visszajátszhatók a hálózatra.

szerző

  • Sali Ádám
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Török Árpád
    Adjunktus, Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék

helyezés

Jutalom