Repülőgép szárnyvéglapjainak aerodinamikai vizsgálata és optimalizálása
1. A kutatás hátterének bemutatása
Kutatásom első fázisában megvizsgáltam a szélcsatorna és a számítógépes szimuláció közötti viszonyt, megállapítva, hogy a számítógépes szimuláció megfelel a valóságnak. Ezt az információt felhasználva a későbbiekben a számítógépes szimuláció segítségével szerettem volna több különböző szárnyvég kialakítást megvizsgálni, és a kapott információk segítségével definiálni egy olyan geometriai jellemzőkkel rendelkező szárnyfület, mely a jelenlegieknél jobb hatásfokkal rendelkezik.
2. A kutatás céljának definiálása
A kutatás célja egy olyan modern, teljesen új szárnyfül tervezése, amely mind formájában, mind méretében és tömegében hozzájárul a modern légiközlekedés gazdaságosabbá tételéhez. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy napjaink egyik meghatározó kérdésében, a környezetbarát üzemelésben is fontos szerepet szeretnénk elérni az üzemanyagfogyasztás csökkentésével.
3. A kutatás menete
A kutatás során több, különböző kialakítású szárnyfület teszteltem a FloEFD nevű CFD program segítségével, majd a kapott eredményeket kielemezve megállapítottam, hogy melyik működik a leghatékonyabban. Természetesen az eredmények validálása elengedhetetlen, így a leghatékonyabbnak bizonyult szárnyfület 3D nyomtató segítségével kinyomtatom, majd szélcsatornában tesztelem. Ha szélcsatornás és a számítógépes vizsgálatok eredményei kellő mértékben egybevágnak, a kutatás eredményesnek mondható, és sikeresen kifejlesztettem egy, az eddigieknél jobb szárnyfület.
szerző
-
Pálfi Tamás
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Ficzere Péter
egyetemi docens, Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék