Regisztráció és bejelentkezés

Fejlett tüzelőanyaggal hajtott gépjármű vizsgálata

A közlekedés során számos károsanyag keletkezik, melyek rontják a környezetünket és a saját egészségünket is. Számos korlátozó intézkedés vonatkozik manapság a belsőégésű motorokra az emisszió csökkentése miatt. Motortechika fejlődéssel együtt magát az üzemanyagot is fejelszteni kell a kevesebb károsanyag érdékében vagy alternatívákat keresni, mint például a gázüzemű járművek, elektromos motorral rendelkező járművek. Ezekkel az a fő probléma, hogy jelentősen át kell alakítani az infrastruktúrát is, viszont ha belsőégésű motorokhoz keresünk alternatív tüzelőanyagot, akkor nem kell külön infrastuktúrát kiépíteni. Emisszió csökkentés gyaránt az egyik legjobb alternatív tüzelőanyag az alkohol, mert jelentős oxigéntartalommal rendelkeznek, ami által javítják az égést, emellett számos más tulajdonságuk jobb, mint a hagyományos tüzelőanyagoknak, ilyen például az oktánszám, forráspont. Számos alkoholfajtát összehasonlítva a mérésemhez az izopropil alkoholt vizsgálom a károsanyagkibocsátás csökkentésének szempontjából. Azért az izopropanol, mert benzinüzemű járműnél egyik legfontosabb paraméter az oktánszám, ami az izopropanolnak a legmagasabb a többi alkohollal összevetve (főként etanol és butanol), emellett a sűrűsége, párolgási hőmérséklete a benzinéhez hasonló illetve benzinüzemű gépjárművek esetén a benzin mint üzemanyag felhasználható, ha egy kis arányban propanollal keverik össze. Így a benzin szerkezetét nem kell megváltoztatni, mert a propanol termofizikai jellemzőivel tudja javítani az égést. A mérés görgősfékpadon történik benzinmotoros járművel, mely során mérésre kerül az emisszió mind hagyományos bezinnel mind különböző arányban kevert izopropanol-benzinnel. A méréshez szükséges mérnöki problémák megoldása, mivel eddig ilyen fajta mérés ezen a padon nem volt. Egyik probléma, amit meg kell oldani, hogy a kipufogógáz hőmérsékletét meg lehessen mérni. Ehhez magam által tervezett és összerakott arduinos hőmérővel már lehet mérni folyamatosan a kipufogógáz hőmérsékletét valamint a munkapontok beállítása, mert rengeteg dolog befolyásolja, mint például az erőátviteli rendszer vagy a maga a görgősfékpad által szolgáltatott pontatlanságok, például a slip.

szerző

  • Jakab János Dániel
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Virt Márton
    Doktorandusz, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

Jutalom