Előzési manőver tervezése járműdinamikai korlátok figyelembevételével
Napjaink legfontosabb autóipari trendjei között szerepel az autonóm járműirányítás és a vezetéstámogató rendszerek alkalmazása. Jelenleg a teljesen autonóm járművek elterjedését infrastrukturális és jogi korlátok akadályozzák, de szakemberek sokasága munkálkodik ennek eléréséért.
Minden évben több millió közúti baleset történik világszerte, melyek nagy része emberi mulasztásra vezethető vissza. A megfelelő megbízhatóságú vezetéstámogató rendszerek nem csak kényelmi funkciókat látnak el, de segítenek megelőzni/elkerülni a kritikus helyzeteket, ezzel visszaszorítva ezeket a számokat. A különféle szenzorokkal felszerelt járművek folyamatosan monitorozzák környezetüket, a járművezetőt időben figyelmeztetik a veszélyre és szükség esetén az emberi reakcióidő törtrésze alatt képesek beavatkozni.
A Tudományos Diákköri Konferenciára írt dolgozatban olyan előzési esetek vizsgálatára kerül sor, melyek nem megfelelő helyzetfelismerés következtében baleseti kimenetellel végződhetnek.
A jelenleg rendelkezésre álló módszerek teljes mértékben kielégítik az alapvető helyzetfelismeréssel szemben támasztott igényeket, így az előzési manőverek végrehajthatóságának elemzése a cél kényelmi performanciák és olyan fizikai korlátok mellett, mint az időjárás, a gumikarakterisztika, vagy éppen az aktuátorok mechanikai jellemzői. A dolgozat alapjául szolgáló szimuláció MATLAB Simulink környezetben épül fel, mely különféle esetekre konfigurálható. A rendelkezésre álló adatok segítségével meghatározott irányvonalak mentén optimalizált a trajektória tervezés.
szerző
-
Üveges Bence
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulensek
-
Hegedűs Tamás
Doktorandusz, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék -
Dr. Németh Balázs
tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék