Regisztráció és bejelentkezés

Moduláris szenzorfúzió fejlesztése autonóm járművek környezetérzékelésének támogatására

Az autonóm és egyéb magasan automatizált járművek terjedése napjaink során egyre inkább előrevetíthető és érzékelhető. A bekövetkező pozitív hatások, több kulcsterületet is érintenek: a gazdaság, a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem és a társadalom. Ezért közkedvelt kutatási témát is képez különböző szakterületeken is.

Az elterjedés feltétele, a megfelelő funkcionális biztonság elérése, melynek egyik alappillére, a megbízható és robosztus környezetérzékelés. Ez különböző szenzorok segítségével valósul meg. Minden szenzor típusnak megvan a működési sajátosságából származó előnye és hátránya. A szenzorfúzió általános célja, hogy az összes szenzor adatát felhasználva felépítsen egy egységes környezeti modellt, amely megbízhatóbb, mintha bármelyik szenzor önmagában került volna alkalmazásra.

Az automatizáltság növekedésével a funkcionális biztonság és ezzel a környezeti modell felé támasztott elvárások is növekednek, ezért sok gyártó alkalmaz egyre diverzifikáltabb szenzorklasztereket. Ez a szenzorfúzió fejlesztése kapcsán kihívást jelent, ugyanis moduláris architektúrát követel meg. A szenzorfüggetlen fúziós algoritmus feltétele a magas absztrakciós szintű bemenő adatok előállítása, amely azonban információvesztéshez vezethet. Kutatásom célja az volt, hogy az ilyen típusú szenzorfúziót úgy támogathassam, hogy a modularitás és a magas absztrakciós szint mellett, robosztus és megbízható környezetérzékelést valósítson meg. Ezt a célt a hagyományos moduláris szenzorfúziós algoritmusokból kiindulva egy új architektúra tervezésével értem el. Továbbá fontos szerepet kaptak a kutatás során az objektumkövető és állapotszűrő algoritmusok. Ezáltal a továbbfejlesztett szenzorfúzió képes az autonóm járművek robosztus környezetérzékelésének támogatására változatos szenzorklaszterek esetén is, ezzel is hozzájárulva azok terjedéséhez.

szerző

  • Lindenmaier László
    Járműmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Tihanyi Viktor
    Adjunktus, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

I. helyezett