Regisztráció és bejelentkezés

Autópálya asszisztens rendszer fejlesztése és tesztelése szimulációs környezetben

Az automatizálás napjainkban a legnagyobb teret nyerő és média hangot kapó tudományág. Nem véletlenül, mivel az ember természetéből adódó hibák kiküszöbölésére egyértelműen alkalmas technológia, mindemellett komfortot nyújt a mindennapokban. A járműfejlesztés szférájában, illetve a tudományos kutatások területén is a robotizálás áll a fókuszban. Habár a szó szoros értelmében vett autonóm járművek még nem léteznek, viszont a különböző fejlett járművezetői asszisztens rendszerek (ADAS) manapság már olyan szinten automatizált technológiák, amelyek bizonyos vezetési funkciók feladatát leveszik a sofőr válláról.

A dolgozatban bemutatásra kerül, hogy az említett rendszerek összehangolásával, fúziójával, hogyan lehet egy járművet részlegesen automatizálni. A funkciók és azok tesztelésére irányuló követelményeknek megfelelően a rendszer szimulációs környezetben, több teszt eseten keresztül kerül tanulmányozásra. Az automatizált jármű elvárt feladata, hogy a beépített logikai rendszer segítségével, optimális időjárási és környezeti körülmények között a járművet autópálya forgalmában legyen képes irányítani. A legfontosabb eleme az irányítási rendszernek a döntési logika, melyben a lehető legtöbb, autópályán előforduló forgalmi szituáció van implementálva. A jármű szenzorjelei ennek a rendszernek szolgálnak bemenetként. A kutatómunkám során fontos volt számításba venni az előforduló közlekedési eseteket és egyes döntések végkimenetelét is, ezzel megérthetővé váltak a döntési modell tervezéséhez szükséges feladatok. Továbbá ismertetésre kerül a sávváltás asszisztens rendszer, mely a járművet az előzési manőverben segíti. Ennek legfőbb eleme a kifejlesztett fuzzy logika, mely az egyes paraméterek függvényében ad választ a kormányzási szög kimenetelére. A dolgozat fő célja a kidolgozott rendszer működésének vizsgálata, az összegyűjtött esetek tesztelése szimulációs szoftverben és értékelésük.

szerző

  • Siroki Szilveszter
    Járműmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Nyerges Ádám
    tanársegéd, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

II. helyezett