Regisztráció és bejelentkezés

Hálózatba kapcsolt autonóm járművek szimulációs lehetőségei Prescanben

A technológiai fejlődésnek hála manapság, egyre több és több automatizált funkció és rendszer jelenik meg a járművekben. Ezen automatizált rendszerek alkalmazásának és fejlesztésének a fő motivációja a közlekedésbiztonság növelése, a közúti balesetek számának jelentős csökkentése. A közlekedési balesetek 94%-ka emberi mulasztásra vezethető vissza, járművezető teljesítményének romlását azok a közlekedési helyzetek indokolják, melyekben a járművezető túlterhelt vagy alulterhelt volt. Ezen helyzetek megszüntetésére először a járművezetést támogató rendszerek, többek között a sávtartás vagy a tempomat jelentek meg, melyek a jármű keresztirányú vagy hosszirányú vezérlése közül egyszerre az egyiket, önállóan elvégezhetik a vezető felügyelete mellett.

Manapság a leginnovatívabb autógyártók, olyan önvezető, részlegesen automatizált rendszereket alkalmaznak, ahol a vezető a jármű hossz- és keresztirányú mozgását is a járműre bízhatja. A járművezetőnek azonban továbbra is figyelnie kell a rendszer működését, hiba esetén a teljes felelősség a vezetőt terheli. A növekvő automatizálás ellenére még mindig világszerte minden évben 50 millió ember sérül meg és 1,2 millió ember hal meg közlekedési balesetben. A közlekedés biztonságának növelésére a cégek kutatás fejlesztés részlegei, az olyan rendszerek kialakítására törekszik amelyek, a szélsőséges közúti helyzeteket is képes emberi beavatkozás nélkül megoldani.

Zalaegerszegen a járműipari tesztpálya a hagyományos járműteszteken kívül a hálózatba kapcsolt automatizált járművek teljes körű tesztelését és jóváhagyását is támogatja. A tesztelés és jóváhagyás egy egymásra épülő 5 szintű rendszerben valósul meg, melynek elemei a számítógépes szimuláció, a laboratóriumi tesztek, a próbapályás vizsgálatok, a limitált közúti tesztek és a nyilvános közúti tesztek.

Az önvezető járművek szenzorokkal illetve kép- és jelfeldolgozó eszközökkel érzékelik a környezetet. Ezek jellemzően lehetnek radarok, lidarok, ultrahangok, szkennerek és kamerák. A különböző gyártók különböző szenzorokat használnak, melyek paramétereit a szimulációk során a lehető legpontosabban kell modellezni, ahhoz hogy a későbbi próbapályás vagy közúti teszteken tapasztaltaknak megfelelő eredményt kapjunk.

A kutatási témám a szenzorok modellezési lehetőségeinek bemutatása egy konkrét feladaton keresztül Prescan szimulációs környezetben.

szerző

  • Unger Miklós
    Járműmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Nyerges Ádám
    tanársegéd, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

Jutalom