Regisztráció és bejelentkezés

ViL szimulációs környezet fejlesztése autonóm járműfunkciók teszteléséhez

Napjainkban egyre növekvő érdeklődés övezi és mind nagyobb teret kapnak az önvezető, maguktól közlekedő, autonóm járművek, melyek fejlesztését minden nagyobb autógyártó gőzerővel kutatja, a piacon mindenki szeretne szerepelni saját autonóm járművével. Ezen autók forgalomba helyezése előtt azonban számtalan teszten és validáción kell átesnie a járműnek, mire azt mondhatjuk, hogy ténylegesen képes önálló működésre. A tesztpályák építése igen költséges beruházás, mindemellett a tesztekhez elegendő adat gyűjtése is időigényes és nehézkes lenne csupán utcai tesztek végrehajtásával. Alternatív megoldásként kezdtek megjelenni a Vehicle in the Loop ("Jármű a hurokban"), továbbiakban ViL, szoftverek, melyek célja, hogy a valósághoz hasonló környezetben lehessen tesztelni a jármű viselkedését különböző forgalmi szituációkban. Bár a ViL elsősorban nem az önvezető autók tesztelésére, hanem a különböző vezetés segítő funkciók vizsgálására született, manapság egyre inkább az autonóm autóipar cél teszteszköze.

Jelen dolgozat elkészítésének alapcélja, hogy egy új, sajátos ViL rendszer integrációt mutasson be, melynek fő szempontja a virtuális valóság és valóság közötti átmenet megteremtése úgy, hogy az széleskörűen felhasználható legyen, valamint univerzális megoldást biztosítson a különböző szimulátorok és megjelenítő eszközök, szoftverek között. Ehhez szoftverfúziót alkalmazunk, mely szinergikusan integrálja a szimulációt futtató, és az azt Real-Time megjelenítő szoftvert. A megvalósítás során egy önvezető funkciókhoz szükséges szenzorokkal és aktuátorokkal felszerelt Smart típusú gépjárművet használtam, mely a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépjárműtechmológia tanszék tulajdona. Az autón futó programot Matlab nyelven írták és fordították, mely képes különböző kommunikációs interfészeken kommunikálni a külvilággal, így a SUMO és Unity 3D szoftverekkel, melyek közül az előbbi a forgalom szimulációért, utóbbi a megjelenítésért felelős.

A dolgozatban a ViL részletes bemutatása, értékelése, használatának előnyei és hátrányai olvashatók, melyek után a sajátos alkalmazást és teszt setup-ot ismertetem. A Unity játékkészítő 3D vizuális ábrázoló programban elvégzett kódolás is kifejtésre kerül, mellyel a SUMO és a valóságban haladó jármű kapcsolata kap megjelenítést. Témám az önvezető funkciók köré épül, az objektum érzékelést és beavatkozást központba helyezve, melyet közösen a Matlab és a Unity, illetve a köztük való kommunikációra kialakított interfész fog teljessé tenni.

szerző

  • Szőke László
    Járműmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulensek

  • Dr. Aradi Szilárd
    egyetemi docens, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Dr. Fehér Árpád
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

I. helyezett