Regisztráció és bejelentkezés

(Szervezett fankultúra)X avagy a K-Pop fandom elemzése

Tanulmányom célja, hogy bemutassa a K-Pop fandom olyan egyedi jellemzőit, mely megkülönbözteti a nyugati országokban ismert fankultúrától. Mivel az elmúlt évtizedben a „Koreai hullám” részeként nem csak az ázsiai, hanem az európai és amerikai piacokra is betört ez az ipar, ezért megfigyelhetően egyre nagyobb népszerűségnek és rajongótábornak örvend. A nyelvi akadályokat és kulturális különbségeket is ignoráló jelenség egy egységes arculatot és értékrendet nyújt a fandom tagjainak, ami identitásuk részévé vált, s mely az állami bürokrácia és gazdasági szféra meghatározó elemeivé emelte ki őket. Ezáltal a fankultúra metaforikusan az x-edik hatványra kerül, mert az itt végbemenő folyamatok a többszörösükre növekvő hatást érnek el. Esettanulmányaim fókuszában elsősorban a BTS (방탄소년단) nevű fiú banda rajongótábora lesz.

A punk-rock szerelmeseitől eltérően-, az itt is megfigyelhető külső jegyek mellett a hangsúly igazán a fandomon belül szerveződő, jól kiépített relatív autonómián van. Elkülönített felelősséggel és feladattal rendelkeznek az egyes szerepelők, akik hol profitorientált, hol pedig non-profit tevékenységet folytatnak. A szimbolikus tőkének köszönhetően felépült egy hierarchia, valamint egy együttműködés, aminek nyomán vannak megbecsült és elítélendő tagok. Ebben az intézményszerűen működő közösségben a fandom mindig valamilyen cél érdekében létezik, így például az általuk kedvelt énekes jó hírének terjesztése éppen ugyanolyan fontos, mint maga a zene szeretete.

Kutatásom során leíró-bemutató típusú elemzést használtam, valamint statisztikai adatokat és kimutatásokat is segítségül vettem ahhoz, hogy igazolni tudjam állításaimat. A nyugati és dél-koreai fankultúra összehasonlításához többek között Jenkins, Henry (1992): Fans and Producers & What Do Poachers Keep c. könyvét és Ronda Hauben (2014): The Rise of Netizen Democracy c. munkáját vettem alapul.

szerző

  • Lukács Adrienn
    Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Barna Róza Emília
    egyetemi docens, Szociológia és Kommunikáció Tanszék

helyezés

III. helyezett