Regisztráció és bejelentkezés

Mennyire hatásos a Thunberg-jelenség?

Greta Thunberg fiatal svéd klímaaktivista hónapok óta tematizálja a globális közbeszédet, fókuszpontba állítva a klímaváltozást és annak kockázatait. Kétségtelen, hogy klímavédelmi üzenete a politikai napirend részévé vált, az ügy szimbólumává avanzsált, miközben személyét egyre komolyabb vita övezi. Noha a sajtó rendre beszámol tevékenységéről, arról még nincs kiterjedt kutatás, hogy Thunberg, mint kommunikátor mennyire sikeres. Jelen dolgozat ezt az űrt próbálja betölteni. Kiindulópontja pedig az, hogy a politikai kommunikációs siker kritériuma a meggyőzésen keresztül történő attitűdváltás. Thunbergnek két alapállítása van: egyrészt a klímaváltozás valós probléma, másrészt megállítható, tehát arra az emberi tevékenység hatással van. Ebben az esetben a kommunikátor kétféleképpen lehet sikeres, azaz kétféle attitűdváltást indukálhat. Az első dimenzióban a vele egyetértőket ösztönzi cselekvésre, míg a második dimenzióban az antropogén klímaváltozás elutasítóit győzi meg üzenetével. A dolgozat egyik hipotézise az, hogy a klímaváltozás vonatkozásában a Thunberggel azonos platformon lévők körében erősödik a környezet konzerválására irányuló motivációs szándék. A második pedig az, hogy az antropogén klímaváltozást elutasítók között nem jön létre attitűdváltás. A dolgozat ezt a két hipotézist vizsgálja kvantitatív módszerekkel.

szerző

  • Marek Bertram
    Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Egres Dorottya
    Egyetemi adjunktus, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

helyezés

I. helyezett