Regisztráció és bejelentkezés

Zeneajánló óriások és fogyasztóik

Kutatásom célkitűzése, hogy tisztább képet nyerhessünk a digitális zenei fogyasztói szokásokról, megértsük az igényeket, és feltárjuk a tapasztalt felhasználók által legfontosabbnak gondolt hibákat. Továbbá, hogy kiderítsük mennyivel fizetnének többet olyan prémium szolgáltatásokért, melyek az előadók és szerzők érdekeit helyeznék előtérbe. Csökkentve az érték rést, ami a digitális zenei szolgáltatói bevételek és a zenei értékteremtőknek kifizetett díjak közötti hatalmas különbség.

Megvizsgálom miben különbözik a két streaming alapú piacvezető szolgáltatásnak – a Youtube-nak és a Spotifynak, a zeneajánlási algoritmusa, felmérem, hogy mennyire méltányosan jutalmazzák a zenei értékteremtési lánc szereplőit, és hogy mik a legfontosabb aspektusai egy fogyasztó-orientált zeneajánlási programmal rendelkező streaming szolgáltatásnak. Továbbá, tanulmányozom a Spotify üzleti modelljét és a benne rejlő potenciált.

Korábbi kutatásaimból és felhasználói tapasztalatomból felállított hipotéziseimet kvantitatív kutatással próbálom igazolni. Kérdőívet készítek a mindennapi digitális zenei fogyasztási szokásokról, ahol a kitöltők véleményezik és értékelik a YouTube-ot és a Spotify-t.

A kvantitatív kutatásom elsődleges célcsoportja a digitális zenei streaming programok használói voltak. Kérdőívemet digitális fórumokon, közösségi hálókon osztottam meg, törekedvén a reprezentativitásra.

A reálisabb és pontosabb következtetések miatt, 211 fős mintámat kisebb sokaságokra osztottam felhasználói aktivitás szerint, górcső alá véve az adathalmazok gyakoriságát, szórását és egyéb mutatóit, hogy feltárjam az összefüggéseket, és alátámasszam hipotéziseimet.

Kutatásom eredményeként arra jutottam, hogy a YouTube aktív felhasználói súlyos problémákat találtak a zeneajánlási rendszerében, azonban így is képes piacvezető szerepet betölteni hatalmas kínálata, audiovizuális tartalma és ingyenessége miatt.

A Spotify az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvend, mi több felhasználói aktívan használják, folyamatosan növekvő előfizetői bázissal rendelkezik, köszönhetően hatalmas választékának, egyedülálló zeneajánlási rendszerének és lejátszási listáinak.

Fogyasztói viszont árérzékenyek, és nem lennének hajlandóak többet fizetni az általuk igénybe vett szolgáltatásért — a YouTube esetében pedig egy prémium opcióért. Valamint, egyértelműen kimutatható, hogy a zene-streamelők esetében a jól működő zeneajánlási algoritmus meghatározó tényező.

szerző

  • Szabó Gergely
    Gazdálkodási és menedzsment alapszak BA
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Bernschütz Mária
    egyetemi adjunktus, Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék

helyezés

II. helyezett