Ha nyár, akkor fesztiválok, ha fesztiválok, akkor élmény
Az élménymarketing lényege, hogy vevőink nem csak szimpla termékeket és szolgáltatásokat kívánnak vásárolni, hanem élményeket, maradandó emlékeket, feltöltődést és boldogságot. Manapság a legtöbb sikeres cég ezt a szemléletmódót követve próbálja vásárlóit márkaevangélistákká alakítani.
A fesztiválok óriási jelentősége 2018-ra megkérdőjelezhetetlen nem csak Magyarország, de az egész világ tekintetében. Ezen szolgáltatások kínálata évről évre bővül, egyre több és több fesztivál között válogathatnak a bulizni és kikapcsolódni vágyó emberek. A kínálattal párhuzamosan a kereslet is növekedő tendenciát mutat. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Sziget rekordot jelentő 565 ezres látogatószáma 2018-ban.
Dolgozatomban az újdonságnak számító élménymarketing felfogás mellett, szakirodalmi áttekintést mutatok be a szolgáltatásmarketing, az online marketing, piackutatás és a brand marketing területén is. A SWOT, PEST, PORTER elemzések mellet, a 4E modell és Pine és Gilmore alapelvei alapján kívánom vizsgálni a fentebb említett fesztivált.
Témaválasztásomat elsősorban azzal indokolnám, hogy magam is kedvelem ezen nyári elfoglaltságokat. Részt vettem már Strand fesztiválon, EFOTT-on és Sziget fesztiválon is. Nagyon érdekesnek találtam az ott látottakat és hatalmas potenciált látok a fesztiválturizmusban a jövőre nézve. Elég csak, többek között Magyarország igen kedvező éghajlatára vagy éppen az itthon tapasztalható Európához és a Nyugati országokhoz képest alacsony árszínvonalra gondolnunk.
Kvantitatív kutatási módszerként online kérdőívet készítettem. A 4E modell és Pine és Gilmore alapelveiben található egyes elemek alapján kategorizáltam kérdéseimet. Kérdőívemben olyan kérdésekre kerestem a választ, mint a fesztiválon található programok közül melyiket élvezik a legjobban a fogyasztók? Mennyire vannak megelégedve a fesztivál áraival és a belépőárakkal? Hol és milyen platformokon találkoztak az események hirdetéseivel, reklámjaikkal és azok mennyire győzték meg őket? Milyen márkahűséget építő tevékenységekkel, elemekkel találkoztak a szolgáltatás igénybevétele során? Mennyire kapcsolódott a Sziget az előre meghirdetett témáikhoz, jelmondataikhoz vagy éppen jelszavaikhoz? Vásároltak-e valamiféle emléktárgyat? Primer és szekunder kutatások alapján következtettem, elemeztem a Sziget fesztivál élményteremtő képességét. Dolgozatomban javaslatokat tettem azzal kapcsolatban, hogy a Sziget miként nyújthatna minél színesebb és boldogabb emlékeket fogyasztói számára.