Regisztráció és bejelentkezés

Fenntarthatóság a hazai textiliparban termelői és fogyasztói oldalról

A dolgozatom célja a hazai textilipari vállalatok és fogyasztók tájékozottságának felmérése, fenntarthatósági törekvéseinek elemzése. A textilipar a legkörnyezetszennyezőbb iparágak közé tartozik, emellett olyan terület, amellyel a fogyasztók naponta találkoznak. Az ipar heterogenitása miatt nem egyszerű vizsgálni a környezetre gyakorolt hatását, mivel komplex folyamatokból áll. A piac két fontos szereplőjének (termelő, fogyasztó) vizsgálata segítheti mérsékelni a problémát.

Kutatásom során több hazai textilipari vállalatot kerestem meg, a kiválasztás szempontja közé tartozott, hogy rendelkezzen tanúsítvánnyal, fontosnak tartsa a fenntarthatóságot, és hogy minél változatosabb legyen a tevékenysége. Kvalitatív kutatásom során mélyinterjút készítettem a vállalatokkal, a mozgató rugókat, problémákat, motivációkat, véleményeket mértem fel az ágazattal kapcsolatban. Összességében a vállalatok egyetértenek azzal, hogy nehéz az iparágon belül fennmaradni, a versenytársak közül kiemelkedni. Az ágazatban az egyik meghatározó menedzsment eszköz az ökocímke, amelyet többségben vevői igényre vezettek be a vállalatok. Véleményem szerint a vállalatok elsődleges célja az európai uniós és a magyar környezetvédelmi jogszabályoknak való megfelelés. Azok a vállalatok rendelkeznek további célkitűzésükkel, akik elhívatottak a környezetvédelem iránt, belső motivációkkal rendelkeznek.

A fogyasztók tájékozottságát, vásárlási szokásaikat kérdőíves módszerrel mértem fel. A fogyasztók nagy része ismeri a fenntartható fejlődés fogalmát, meg is tudták fogalmazni azt, viszont a „fast fashion” jelenség kevésbé ismert. A kapott eredményből az látszik, hogy az ökocímkék nem elterjedtek hazánkban, nem ismerik az általuk hordozott többlet információt, vásárlás során nem lényeges szempont a megléte, a minőség és az ár fontosabbak. A hazai textilipar helyzetét negatívnak ítélték meg, ennek egyik oka az, hogy nem vagy csak kevés hazai márkát ismernek. A textiliparban globálisan azt tartják problémának, hogy környezetszennyező; rossz minőségű tömeggyártás, gyermekmunka és erős ázsiai versenytársak vannak jelen a piacon.

Pozitívnak találom, hogy a magyar piacon jelen vannak a fenntarthatóság iránt elkötelezett vállalatok vállalatok, a jövőben remélhetőleg növekedni fog ezek száma. A fogyasztók is egyre környezettudatosabbak, tájékozottabbak. Azonban mindkét területen van hiányosság, ezek mérséklésén az állami támogatás, szemléletformálás a közoktatásban segíthetne.

szerző

  • Kovács Viktória
    Környezetmérnöki alapképzési szak, nappali BSC
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Csigéné Nagypál Noémi
    adjunktus, Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék

helyezés

II. helyezett