Regisztráció és bejelentkezés

A jegyinfláció hatása az Oktatók Hallgatói Véleményezésére

Az egyetemek minősége jelentősen függ a professzoraik hatékonyságától, és így oktatási hatékonyságukat folyamatosan monitorozzák, melynek legfőbb eszköze az Oktatók Hallgatói Véleményezése (OHV). Bár ez egy vitatott módszer, a 20. század második felében egyre jelentősebbé vált, manapság már az OHV eredményeket világszerte jelentős faktorként használják a tanárok képességeinek felmérésére. Azonban az egyetemeknek elkezdett feltűnni, hogy bár a hallgatók kevesebb időt töltöttek tanulással, egyre magasabb osztályzatokat kaptak a tanáraiktól. Például egy kutatás kimutatta, hogy a Duke, Northwestern és a University of North Carolina egyetemeken évtizedenként 0.2 ponttal növekedett az átlagos jegy. A jegyinfláció jegykompressziót okoz a jegyeloszlás felső tartományaiban, és ma már a neves egyetemek hallgatóinak több, mint a fele kitüntetéses minősítéssel diplomázik le, így pedig nem tudnak a tehetséges hallgatók kiemelkedni.

A jegyinflációnak és torzított OHV eredményeknek jelentős szociális és gazdasági hatásai is vannak. Sok egyetemen az OHV eredményeket használják előreléptetések és más hasonló pénzügyi juttatások eldöntésére, ez pedig ösztönözheti a tanárokat jegyinflációra, jobb OHV értékelések reményében. Továbbá a munkahelyek általában támaszkodnak a diplomák eredményeire, hogy kiszűrjék a tehetséges diákokat, de a jegyinfláció miatt már kevésbé van megfelelő rálátásuk, hogy kik a tehetséges hallgatók. Ez akadályozza a cégek hatékonyságát, és csökkenti a diákok lelkesedését a tanulás iránt.

Ennek hatására, az OHV torzultsága és a jegyinfláció népszerű kutatási területté vált, és sok kutatás kimutatta, hogy erős pozitív korreláció van a kiosztott jegyek és a kapott OHV értékelések között. Ennek ellenére nehezen állapítható meg, hogy a jobb jegyek engedékenyebb osztályozás miatt vannak-e, vagy tényleges tanítási hatékonyság miatt. Ha torzítatlanok az OHV eredmények, akkor a hatékonyan tanító tanárok csoportjaiban a hallgatók jobban fognak tudni teljesíteni, és jobb értékelést is kell, hogy adjanak, anélkül, hogy jegyinfláció történne. Bár általánosan elfogadott tény , hogy az OHV eredményeknek valamilyen hatása van a jegyinflációra, nincsen egyetértés a pontos hatásokról, vagy hogy mennyire megbízhatóak az eredmények.

Ebben a kutatásban az a célunk, hogy megvizsgáljuk a jegyinfláció hatását az OHV eredményekre, négyévnyi műegyetemi adaton. A módszereinkben használunk általános regressziót (OLS) is, de ez nem veszi figyelemben az endogenitását a kapott osztályzat változónak. Ennek kiküszöböléseként használunk fixed effects (FE) módszert, és two stage least squares (TS/LS) módszert, megfelelő instrumentális változó választással, hogy figyelembe vegyük az endogenitást. A kutatás különleges olyan értelemben, hogy a legtöbb cikk amerikai egyetemekről szól. Nagyon kevés kutatást végeztek európai egyetemeken, és Közép- vagy Kelet-Európában még annál is kevesebbet. Tudtunkkal ez az első kutatás magyar adatokon. A BME-s adatok olyan szempontból is egyediek, hogy míg nálunk a hallgatók az OHV-t általában a vizsgák után töltik ki, a legtöbb amerikai egyetemen a vizsgák előtt muszáj kitölteniük.

szerző

  • Lukáts Gergely
    Alkalmazott matematikus mesterképzési szak (MSc)
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulensek

  • Molontay Roland
    Tudományos segédmunaktárs, Sztochasztika Tanszék
  • Berezvai Zombor
    PhD hallgató, Budapesti Corvinus Egyetem (külső)