Regisztráció és bejelentkezés

Összefoglaló a gépészmérnöki karon tanuló elsőéves alapszakos hallgatók körében végzett felmérések eredményeiről

Az elmúlt évtizedben a felsőoktatás – mind hazánkban, mind nemzetközi szinten – jelentős változáson ment át: a demográfiai viszonyokból következően ma már néhány kivételes intézményt leszámítva nem a jelentkezők versenyeznek az intézményi helyekért, hanem az intézmények a jelentkezőkért. Magyarországi hallgatók számára az Európai Unió felsőoktatási intézményeiben olyan lehetőségek is elérhetők, amilyeneket a hazai intézménynek nem tudnak biztosítani. Manapság egyre újabb és újabb generációk (Y-, Z- és alfa-generáció) lépnek be a felsőoktatásba, akik egészen más körülmények mentén szocializálódtak, mint az oktatók nagy része. Ez a generációs különbség megnehezíti a középiskolásokkal való kommunikációt, nehezíti a motivációik megértését, amely miatt csökkenhet az Egyetem, Kar népszerűsége, illetve ha nincs megfelelő módon kezelve, úgy előbb-utóbb problémává, szembenállássá alakulhat, amely végső soron szintén a hallgatói létszám csökkenésében mutatkozhat meg.

Ezért különösen fontos a fiatalabb korosztályok megismerése, emiatt a Gépészmérnöki Kar a Gépészkari Hallgatói Képviselet segítségével 2014 óta tart felméréseket az elsőéves alapszakos hallgatók között. A kérdőívben felmért legfontosabb témák az Egyetem, Kar, illetve a választott szak megítélése, a választás motivációi, a hallgatók előzetes elvárásai, a használt információforrások, a választott képzéssel való azonosulás, illetve a tanuláshoz, oktatáshoz való általános hozzáállás. A kérdőívből eredmények a tanulmányi rendszerben szereplő adatokkal egészülnek ki. Az eredmények segítséget jelentenek a képzések aktualizálásában, illetve az újabb korosztályokkal való hatékonyabb kommunikációs formák megtalálásában. A dolgozat célja az elmúlt évek eredményeinek, a különböző évfolyamok összehasonlítása a kérdőívekből, illetve a tanulmányi rendszerekből szereplő adatok alapján.

szerző

  • Heszler András
    Mechatronikai mérnöki alapszak (BSc)
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Nagy Katalin
    tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék

helyezés

Nem ért el helyezést