Regisztráció és bejelentkezés

Magánügy a nyilvánosságban - Az akaratlagos gyermektelenség diskurzusai a közösségi médiában

A téma aktualitásának, tabu mivoltának, jelenkori demográfiai hátterének, mögöttes okainak bemutatását követően médiatartalmakat elemzek, a 3 legnépszerűbb közösségi média-applikációból (Facebook, Instagram, TikTok). A kiugróbb tartalmakat és a jelentősebb diskurzusokat kiváltó tartalmakat behatóbban elemzem, de igyekszem átfogó képet adni a #childfree, #childfreebychoice keresőszavakra kapott találatokról is. A dolgozatban nagy hangsúlyt fektetek a TikTok tartalmakra, hiszen nemcsak a legdinamikusabban növekvő (már ami a felhasználók számát illeti) applikációról van szó, de ezen a platformon található a legtöbb, szándékolt gyermektelenséggel kapcsolatos tartalom is. Mindezt egy kvalitatív fókuszcsoportos interjúval folytatom, mely során 20-30 éves korcsoportot kérdezem meg - hiszen TikTokon is ebből a korosztályból vannak fent a legtöbben, illetve a családalapítás maga, vagy az arról való gondolkodás is megjelenik már e korban. A résztvevőknek többek között a médiatartalom-elemzésben is vizsgált tartalmakat fogom megmutatni, és többé-kevésbé célzott kérdésekkel őket is diskurzusra sarkallom, hogy megismerjem attitűdjüket és annak befolyásolhatóságát. A dolgozat célja, hogy egy fogalmi térképet vázoljon fel, arról, hogyan definiálja az említett korcsoport az akaratlagos gyermektelenséget, és felmérje az attitűdjüket; továbbá hogy bemutassa a különböző típusú médiatartalmak kapcsán kialakult diskurzusokat, és megállapítsa, mely típust fogadják be leginkább.

szerző

  • Belovai Liliána
    Kommunikáció és médiatudomány mesterszak MA
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Csordás Hédi Virág
    egyetemi adjunktus, Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

helyezés

I. helyezett