Regisztráció és bejelentkezés

Egészségtudatos hallgató - egészséges életpálya

A mai, rohanó világban általánosságban elmondható, hogy az emberek egyre kevesebb időt és energiát tudnak testmozgásra, a saját szellemi és fizikai fittségükre fordítani. Ugyanez a tendencia figyelhető meg a vizsgált, egyetemista korosztály esetében is. Gyakoribbak és egyre fiatalabb korban jelentkeznek különféle fájdalmas panaszok, esetleg testi elváltozások is, sokak állóképessége nem megfelelő, így nem véletlen, hogy az egészség mind jobban felértékelődik.

Az oktatási intézmények több és jobb lehetőségeket kínálnak az egészség megőrzésének és fejlesztésének elősegítésére. A BME sportágak széles repertoárját kínálja a mozogni vágyóknak, a Tanárképző Központ pedig külső szakmai partnerként csatlakozott az Egészségfejlesztő Egyetem Programhoz, melynek célja egy átfogó, a rendszer minden elemére kiterjedő szervezetfejlesztés.

Ideális esetben az egyetem polgárainak egészsége a felsőoktatás minőségének alapkritériuma volna. Ehhez teljes paradigmaváltás lenne szükséges, melynek jelentős financiális és humán erőforrásigényei lennének, azonban akadnak olyan lehetőségek, mint például az egészséggel kapcsolatos esettanulmányok, melyek lépésenként segíthetnének a hallgatók ösztönzésében, motiválásában. A diákok tisztában vannak a sportolás fontosságával, ez a dolgozat keretei között készített kérdőíves felmérésem eredményeiből is kiderül.

Dolgozatom célja egy helyzetfeltáró elemzés, a sportolás hatásainak, valamint a gyakorlatban viszonylag egyszerűen megvalósítható lehetőségek bemutatása. Szeretném, ha a hallgatók megfelelő ösztönzésben és támogatásban részesüljenek ahhoz, hogy valóban teljesíthessék az általuk – és a szakirodalom szerint is - hasznosnak tartott, körülbelül félórányi napi mozgást. Sportoktatóként és leendő tanárként mindennél fontosabbnak tartom a sport megszerettetését, hiszen rendszeres testmozgással a panaszok megelőzhetők, s a problémák orvoslása helyett az egészségtudatos hallgatók egész életpályájuk során boldogabbak, terhelhetőbbek és kiegyensúlyozottabbak lehetnének.

szerző

  • Orosz Beáta
    Tanár – közgazdásztanár
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulensek

  • Molnár István
    Testnevelő tanár, Testnevelési Központ
  • Szalóki Tiborné
    egyetemi tanársegéd, Műszaki Pedagógia Tanszék