Regisztráció és bejelentkezés

A tánc- és mozgásterápia jótékony hatása

A tánc- és mozgásterápia jótékony hatása

Hermann Hanna II. évf.

Konzulens: Kincses Gábor, Bartha Zsolt, Testnevelés Tanszék

Dolgozatomban a tánc- és mozgásterápiás kezelések jótékony hatását részletezem mind egészséges, mind különféle mentális problémákkal élő emberek esetén (pl. szorongás, depresszió). Hangsúlyt fektetve a testmozgás és a mentális egészség szoros kapcsolatára; gyermekeknél, fiatal felnőtteknél, felnőtteknél.

A mozgás fizikai és szellemi fejlődést idéz elő, ami leginkább kisgyermekkorban figyelhető meg, de bármely korosztály számára kedvező hatással van; pl.: szociális beilleszkedés egy csoportba, érzelmek nonverbális kifejezése, izomkoordináció, feszültség levezetése, mozgáskultúra bővítése, általános jóérzés, relaxáció.

A tánc azért is bizonyul hatásos terápiás kezelési módszernek, mert a testi egészség megőrzése mellett az egyén érzelmileg és szellemileg is ki tud benne bontakozni, ezzel elősegítve gyógyulását, vagy egyszerűen az általános jóllétét.

A tánc- és mozgásterápia (továbbiakban: TMT) kutatások a gyermekek körében a legelterjedtebb, náluk a: motoros készségek, izomkontroll, a tér és személyes tér érzékelésének fejlődése volt a legszembetűnőbb. Ezek az eredmények igazak voltak tanulási nehézségekkel küzdő, vagy bántalmazott gyermekekre is. Továbbá erősödött az önbizalomuk, és a csoporttal való együttműködési, feladatbetartási készségük is.

Felnőttek esetén (kb. 30-50 év közt) csökkent a: depresszió, szorongás, izoláltságérzet, izomfeszültség, merev testtartás mértéke. A TMT felnőtteknél akkor volt a leghatékonyabb, ha csoportos környezetben végezték.

Mentálisan retardált felnőttek esetén a nonverbális kifejezés fejlődésével a verbális készségek is fejlődtek. Mozgássérülteknél az izomkontroll, a testkép, mindennapi funkcionalitás és az általános jóérzés is fejlődött.

Időseknél (60 év felett) javult a memória, éberség, valóságérzet, bírálóképesség, stabilitás, szorongás, elfogadás, mobilitás, önkifejezés, testkép és relaxáció.

Más populációk esetén; mellrákosoknál: magabiztosság , testkép, hangulat javult, a pszichés stressz mértéke csökkent.

Anorexiás betegeknél felfedeztek ismétlődő mozgásmintákat és jellegzetességeket, melyek bulémiás betegek esetén hasonlónak bizonyultak.

Az eddig felsorolt eredmények mások által szerzett irodalmakból származnak. Én fiatal felnőttek és felnőttek közt fogok végezni egy felmérést (kérdőív formájában) annak érdekében, hogy esetleges további tapasztalatokat, pozitív vagy negatív hatásokat ismerjek meg, vagy, hogy megerősítsem az eddigi eredményeket.

Irodalom

1. Meredith Ritter, Kathryn Graff Low, „Effects of dance/movement therapy: a meta-analysis” 250-258., Elsevier Science Ltd (1996)

2. Rachel Fletcher & Heidi Gerschwitz, „Dance Movement Therpay for the Treatment of Depression” 25-29., (2019)

3. Rosana Ferreira Pessoa, Clara Mockdece Neves, Maria Elisa Caputo Ferreira, „Dance therapy in aging: A systematic review” 1180-1186., Journal of Physical Education and Sport (2019)

4. Alexa Sheppard & Mary C. Broughton, „Promoting wellbeing and health through active participation in music and dance: a systematic review”, International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being 1-16., (2020)

5. Patricia Hewston, Courtney Clare Kennedy, Sayem Borhan, Dafna Merom, Pasqualina Santaguida, George Ioannidis, Sharon Marr, Nancy Santesso, Lehana Thabane, Steven Bray, Alexandra Papaioannou, „Effects of dance on cognitive function in older adults: a systematic review and meta-analysis” 1084-1092., Oxford University Press on behalf of the British Geriatrics Society, (2020)

6. Nataja Fatkulina, Vaiva Hendrixson, Alona Rauckiene-Michelasson, Justina Kievisine, Arturas Razbadauskas, Cesar Agostinis Sobrinho, „Dance/Movement Therapy as an Intervention in Breast Cancer Patients: a Systematic Review” 1-5, Hindawi Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine (2021)

7. Miho Yamada, Tomoyo Kawano, „ Emerging wisdom through a traditional bon dance in group dance/movement therapy: A single case study of dementia” 1-8., Elsevier Ltd. (2021)

szerző

  • Hermann Hanna
    Biomérnöki alapképzési szak, nappali BSC
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Bartha Zsolt
    Testnevelő Tanár, igazgató helyettes , Testnevelési Központ
  • Kincses Gábor
    Igazgató, Testnevelési Központ

helyezés

I. helyezett