Termékfejlesztés a gyakorlatban - Az új ötlettől a formatervig
Dolgozatomban a sportközpontokhoz kapcsolódó élmények közül egy elhanyagolt befolyásoló tényezőre kerül a hangsúly, mivel a kutatások szerint a fogyasztókban sokkal erősebben marad meg egy negatív élmény, mint egy pozitív.
Napjainkban a sportközpontok elterjedtek, szerepük megnőtt. Ezen a piacon ma már nem lehet versenyelőnyre szert tenni csupán a sporteszközökkel történő magas szintű felszereltség megteremtése révén, mivel ez már evidenciának számít. A sportközpontok célkitűzése ezért az, hogy valamilyen élményt tudjanak nyújtani az oda látogatóknak és így kerüljenek előnyös helyzetbe versenytársaikhoz képest.
Előnyre a “részletek” fejlesztésével lehet szert tenni, egyértelműen ide tartoznak a különböző kiegészítő helyiségek, többek közt a zuhanyzók is, valamint annak kialakítása és tisztasága. Ezekre a helyiségekre a tapasztalatok szerint nem fordítanak elegendő figyelmet. Munkám erre a területre fókuszál.
Dolgozatomban a zuhanyzók egyik lehetséges problémáját vizsgálom, a zuhanycsapot.
A termék innovációs folyamat ábra alapján a piaci (felhasználói) igények felmérése után innovációs javaslatot teszek a probléma megoldására.
A dolgozatban továbbá választ keresek arra, hogy melyik a legelterjedtebb zuhanycsap fajta, illetve van-e a felhasználóknak valamely fajtával problémájuk. Ha igen, mi a probléma maga és milyen megoldás adható arra. Kérdés azonban, hogy az észlelt probléma valóban egy tömeges látens igény-e, vagy csak egy szűk csoport számára okoz gondot a nem megfelelő kialakítás. Ezekre a felmerülő kérdésekre a kutatás során keresem a választ.
A kutatás során a problémák nagyszámú feltérképezése érdekében (1) online módon közzétett és kitöltendő kérdőív került kiküldésre. Továbbá az igények pontosabb felmérése érdekében a kérdőívben kapott eredmények alapján (2) fókuszcsoportos vizsgálatra kerül sor. A fókuszcsoportos vizsgálat során a kérdőívben nagy többségben megjelenő demográfiai csoport kerül megkérdezésre.
A kutatás során kapott eredmények alapján a termékinnovációs folyamatábrán belül a hangsúly, magára a termék innovációra kerül. Az előzetesen elgondolt és a kutatás során felmerült igények alapján a leendő termékhez kapcsolódó paraméterek meghatározására és tervezésére kerül a fókusz.
A kutatási eredmények alapján megállapítható, hogy a kérdőívet kitöltők leginkább a teljes mértékben egyéni igények alapján állítható zuhanycsapot kedvelik, továbbá a folyamatos vízfolyást részesítik előnyben. A termék innovációra vonatkozóan pedig a fókuszcsoportban kapott eredmények kerülnek bemutatásra a dolgozat végén.
szerző
-
Filip Gergő
Műszaki menedzser mesterszak MSc
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulens
-
Tóth Áron
egyetemi tanársegéd, Ergonómia és Pszichológia Tanszék